Hej!

Har under sommaren haft lite udda startproblem med min -01 9-5 2,3t, de är dock såpass infrekventa att jag inte riktigt vet hur jag ska felsöka och hoppas därför kunna få lite hjälp här.

3 gånger sedan början på sommaren har bilen under en kortare stund vägrat att starta. Alla lampor lyser, startmotorn går och låter som vanligt men den startar inte. Har testat diverse kortsiktig felsökning som att stänga av elektronik och koppla ur mobilladdare etc. för att spara batterikraft utan resultat. Vid de första 2 tillfällena startade bilen till slut efter at jag dragit och satt tillbaks sladden till tändkassetten (efter totalt 3-4e startförsök), vid de tredje tillfället hjälpte inte det men bilen startade ändå efter 5-6 försök med lite mellanrum.

Gång 1 och 2 skedde då bilen stått en kortare stund (första gången 10-15 min, andra gången efter tankning), båda dessa tillfällen föranleddes av kortare stadskörning. Tredje gången hade bilen stått i ca 3,5h efter ca 30 min motorvägskörning.

De två första tillfällena skedde med endast ett par dagars mellanrum, sedan gick det drygt en månad till det tredje och mellan dessa tillfällen har bilen startat normalt både kall och varm samt gått hur bra som helst både i stads- och långkörning.

Vet inte riktigt hur jag ska angripa detta eftersom det är så oförutsägbart och jag inte verkar kunna reproducera felet.

Kan det vara stiften? De är relativt nybytta NGK BCPR6ES-11 (ca en månad innan första tillfället) men eftersom den oftast startar felfritt känns det kanske osannolikt?
Tändkassett? Känns dock också som det borde vara mer frekventa startfel om det är något centralt i tändningen som spökar?
Dålig kräm i batteriet? Har inte bytt batteri på 4 år, osäker när det gjordes innan dess. Dock lyser allt som det ska och startmotorn hörs tydligt (inte bara klickande som vid dött batteri), kan det ändå vara ett tecken på att det börjar bli dåligt?
Vevaxelgivare? Bytte den för ett par år sedan, har inte upplevt några ryckningar eller att motorn dör under körning sedan startproblemen uppstod.

Har lite begränsad budget för tillfället så vill helst inte börja byta delar i blindo och bara hoppas på det bästa, all hjälp för att lokalisera vad det kan vara vore enormt uppskattad!