Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
Ja, än så länge är det ju mest killgissningar, tiden lär ju utvisa vad som är bättre/sämre. Jag tänker att batteri- och kraftelektronikkylningen är att likställa komplexitetsmässigt med motorkylningen och därmed borde tarva ungefär samma underhåll. Enda frågetecknet är väl huruvida kylvätskan har andra krav på sig (dyrare?) p.g.a. eventuell kontakt med elektronik.
Som jag ser det så har elbilarna en del kvar innan konstruktionerna satt sig, speciellt när det gäller termisk design. Nyare celler som är designade för snabbare laddning gör ju detta genom att framför all minska förlusterna vilket gör att kraven på kylsystemen minskar så länge man inte laddar snabbare - men även om man snabbladdar så har man rätt lång tid på sig innan det är dags för nästa snabbladdning. Ett intressant exempel är Nissan Leaf som inte har aktiv kylning, där man med dagens batterier har vissa problem med kylning vid långkörningar och upprepade snabbladdningar - samtidigt som man behöver balansera med att batteriet måste upp i temperatur när man laddar på vintern - vilket visar att förbättrad batteriteknik, tänk halverad värmeuppbyggnad, och celler som klarar laddning vid lägre temperaturer, vilket i LiFePo4-fallet (som Tesla och många kineser återvänder till nu med de nya framstegen i energidensitet) betyder mer aktiv yta, kan förenkla kylsystemen radikalt.

När det gäller kraftelektroniken så ser jag det som mer eller mindre självklart att den ska kunna klara sig utan mer aktiv kylning en på sin höjd en enkel fläkt. Snabbladdare är ju externa och behöver därför inte kylning i bilen, så det vi pratar om är ju motorelektroniken vilken kan integreras i/vid motorn och där lösa termiken för styrning och motor samtidigt.

Min gissning är att om fem år så blir det i stort sett problemfritt utan aktivt kylsystem för normala elbilar (dvs. bilar där motoreffekterna är i klass med dagens bästsäljande bränslebilar).

Detta sagt, man behöver förstås fortfarande klimatsystem för kupén.