Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
Jodå, den matematiken kan jag också Problemet dyker upp kalla nätter, det är då det blir "trångt". När det kommer ner under -5 så klarar inte pumpen att hålla uppe tempen längre (luft-vatten) och då kickar elpatronen in. Det blir också längre gångtid på pumpen för varje cykel vilket innebär att den mycket väl kan dra sina 5,5kW plus minst lika mycket till på patronen många timmar i sträck.
Senaste månaden har vi toppat på futtiga 11,6kW, kalla vinterdagar toppar vi lätt en bit _över_ 14kW. Faran, eller hur man nu skall se det, är att när det är dags att köra på morgonen så har elbilen inte fått tillräckligt med ström över natten.
Det har egentligen inte med elbilsladdning att göra, men du kanske kan räkna hem en kraftigare värmepump i största allmänhet? Jag skaffade en CTC EcoAir 622M (22kW, variabel hastighet) för tre år sedan, och med den behöver jag i stort sett aldrig använda elpatron (efter att satt lite aggressivare inställningar än standard) - klarar även varmvattnet galant på 3x15A (strömvakten nerställd): https://ctc.se/produkter/luftvattenv...tc-ecoair-600m