Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: A-traktor på 9-5 Sedan 2004, B235E och automatlåda

Trådad visning

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    A-traktor på 9-5 Sedan 2004, B235E och automatlåda

    Har noterat alla dessa a-traktorer som rullar runt och lite lagom naivt tänkt att en sån där slänger man väl ihop på några dagar.
    Det var väl inte riktigt så i verkligheten visar det sig men hyfsat bra blev det väl i slutänden, värt en tråd när jag för en gångs skulle gjort nåt med en Saab igen tänkte jag.

    Efter lite span på Facebooks annonser så dök denna pärlan upp i krokarna, en alldeles för snabb och slarvig koll, nån km provkörning och lite prut senare så var den köpt.



    Väl hemkörd fick den en något bättre genomgång, div delar som behövde beställas listades och ett litet rosthål som missats i bak hjulhuset dök upp..



    Första inköpslistan blev väl i princip full service, packningar för att täta div oljeläckage vid ventilkåpa, vakumpump, oljepump, nya skivor och belägg runt om och avgas från downpipe och bak.

    I väntan på delar så fick strålkastarna en polering, det gjorde en del skillnad onekligen.


    Vissa delar blev man inte ett dugg sugen på att betala frakten för så då fick det bli en omväg i tjänsten och hämta upp.



    Bromsarna och ett gäng andra grejer monterade sig själva när jag var på tjänsteresa ett par dagar, tacksamt med rastlösa tomtar i garaget..


    - - - Uppdaterad - - -

    Rost. Alltså när man kollar bilen INNAN man köper den så borde man definitivt vara mer engagerad än jag var.
    När den var hemkörd var väl hålet som en femkrona, när "nån" (joh900) petat färdigt med morakniven (eller vad det var) så såg det ut såhär:

    Det som inte syns på den här bilden är de dryga 20cm som hålet fortsätter fram under tröskeln, hålet rakt upp i hjulhuset där fästskruven för innerskärmen satt syns heller inte.

    Här nånstans dog egentligen intresset för att alls göra nåt med bilen mer än att pressa den till en kub stål. Men har man lovat dottern en traktor så är det ju bara att bita ihop. Man får försöka med alla knep för positivt tänkande och självbedrägeri, mount everest tar man inte i ett kliv, det där syns inte under skärmen sen, det spelar ingen roll hur det ser ut under bilen och favoriten "den ska bara rulla runt i 30, skit samma". 2 veckor med insatser på de flesta lediga stunder sånt så såg det iaf ut såhär sen iaf:

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

Liknande ämnen

  1. 2004 års B235E i en 9-5 2006?
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-12-14, 13:40
  2. Aisin Automatlåda i 9-5 och 9-3 2004-10
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-04-07, 23:02
  3. Max vrid automatlåda på B235E ?
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 10:52
  4. Automatlåda dunkar och vibrerar. (93 SS Aero 2004)
    Av Christof i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •