Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Trasig pinnskruv grenrörsbult OG9-5 B2x5

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Jag försöker förstå logiskt vad som är konsekvenserna, du skrev att hc och co värdet blir högt (tolkar jag det som) om en läcka finns? jag vill vara så säker som möjligt att rycken beror på läckan då det ändå kostar en del att laga. Jag tänkte även på hur du menar med rasa, tänker du med någon allvarlig och dyr konsekvens? motorhaverier osv.. hur som helst skall läckan om det e någon fixas men har kört sedan februari så här så hur akut är det?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 172
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Williamk Visa inlägg
    Jag försöker förstå logiskt vad som är konsekvenserna, du skrev att hc och co värdet blir högt (tolkar jag det som) om en läcka finns? jag vill vara så säker som möjligt att rycken beror på läckan då det ändå kostar en del att laga. Jag tänkte även på hur du menar med rasa, tänker du med någon allvarlig och dyr konsekvens? motorhaverier osv.. hur som helst skall läckan om det e någon fixas men har kört sedan februari så här så hur akut är det?
    Om man inte åtgärdar pinbulten (som normalt gått av för att materialet är sönder-temperaturcyklat) så kommer dels den ökande belastningen på närmaste grannbulten göra att även den ger sig, vilket leder till fler bultar att lirka/borra ut. Därför bör man byta alla pinnbultar så fort man får problem med en. Och inte återanvända begagnade pinbultar.

    Om man har trasiga pinbultar gör det även att det blir läckage mot blocket, med resultat att de heta gaserna som smiter förbi där, förbrukar topplockspackningen, och sedan tenderar den avgaskanalen att skapa sprickor i grenrörets fläns (pga den kraftigt höjda temperaturen) vilket gör att det sedan inte går att få tätt utan att skaffa nytt grenrör. Dvs. läckaget ger följdskador,

    Utöver detta så kan du få direkt nerslag på att det läcker vid besiktning.

    Så det smarta är att byta alla pinnbultar för grenröret så fort man ser (eller anar problem).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta pinnskruv grenrör
    Av Thomas20160203 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2022-03-22, 20:20
  2. [LÖST] Trasig topplockspackning OG9-5 B2x5
    Av Patrik_B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-11-16, 20:38
  3. [LÖST] Är Tändkassetten trasig eller inte? B2x5
    Av Meswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-09-21, 19:57
  4. [LÖST] Längd pinnskruv, turbo-avgas OG9-5
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 17:26
  5. [LÖST] Problem att montera pinnskruv
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •