Min Saab 93 2002 års model m automatlåda har börjat få problem med att startmotorn inte aktiveras vid "ljummen bil".
Har inte haft problem vid helt kall bil. Har även direkt efter körning kunnat starta igen. Däremot om bilen stått någon timme så kan den vägra att dra startmotorn.

Jag hör ett klick från vänstra delen av instrumentpanelen där väl relät sitter. Att jag hör ett klick tolkar jag som att tändningslåset är ok samt att givare för växellåda också är ok samt att ingen startspärr har slagit till (är det rätt tänkt?)

När den väl startar är det ingen tvekan utan startmotorn snurrar bra och då startar den direkt.
Provat att jorda motorn mellan minuspol o motor med startkabel, ingen skillnad.
Provat att köra med startbooster för att se till att spänning inte ska vara något problem. Har dock inte mätt upp batteriet ännu.

Finns det någon punkt mellan startrelä och solenoid där man kommer åt den "kabeln"?
Dels för att mäta att signal kommer och kanske även för att ev tvångsstyra solenoid. Hittar inget i Haynesboken utan där verkar det vara draget direkt från relä till solenoid.
Kanske enklast att öppna under ratten och dra ut en mätpunkt, kanske till och med koppla in en lysdiod.

Har fått serviceindikation ett par ggr på stöldlarm vilket jag gissar är att det ska bytas batteri i siren.
Finns inga felkoder vid enkel ODB-läsning.

Mvh /Lars