Hej jag har en 9-5 Aero 08 med 3" hela vägen från turbon. Dp är från kl racing och resten är jt. Ska in på besiktning snart och tänkte då att kommer avgasvärderna bli flummiga eftersom man inte har rätt mjukvara? Eller sköter trionic systemet de?
Hej jag har en 9-5 Aero 08 med 3" hela vägen från turbon. Dp är från kl racing och resten är jt. Ska in på besiktning snart och tänkte då att kommer avgasvärderna bli flummiga eftersom man inte har rätt mjukvara? Eller sköter trionic systemet de?
Ng 9-3ss 2.0t
Kan gå. Trionic kommer ju försöka göra det den kan för att hålla lambda rätt
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Normalt håller mjukvaran nivåerna lååångt inom gränserna på bilprovningen, så det brukar inte vara några problem.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Din motorlampa kommer lysa att andra lamdba får fel värde. Bättre fixa mjukvaran
Nja, nu håller jag nog inte med.
Så länge du inte har för litet avgassystem (så att motorn stryps på avgassidan) än vad programmet är avsett för, gör avgassystemet (exklusive katalysator!) varken till eller från på motorgången och avgasvärdena. Lambdan mäter syrehalten i avgaserna och syrehalten ändras inte bara föra att avgasröret är större (dock flödar avgaserna långsammare eftersom röret är bredare). Det enda sättet att få lambdamätningen att gå bananas är om man har ett luftläckage i avgassystemet så att syrehalten vid lambdasonden inte är densamma som vid avgasventilen i motorn, men det gäller ju oavsett avgassystem.
En racekat kommer dock alltid (oavsett programvara) ha sämre rening av kolmonoxider (CO), kväveoxider (NOx) och kolväten (HC) än en standardkatalysator, d.v.s. av den skit motorblocket släpper ut så är det en större andel som når den fria luften. Och det är en avvägning man gör vid installation av en racekat, man offrar lite utsläpp för att få ett avgassystem som bjuder på mindre "motstånd". Så nog kommer besiktningsvärdena vara sämre, men är motorn för övrigt frisk ska den med orginalprogram ha såpass mycket marginal till besiktningskraven att en racekat också borde klara kraven.
Men den lär ju säga till på andra givaren efter kat att katten är "slut" eller hamnar man fortfarande inom marginal?
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Det kommer den även med sportkat. Det är inte som att han monterade orginal katalysator med ett tretum...
Angående racekat å besiktning så går den igenom utan problem med ett bra program å man har värmt upp den ordentligt.
Senast redigerat av Moderator den 2020-09-19 klockan 22:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
TS nämner inget om katalysator ö.h.t...
KL har ju "tyvärr" DP's utan katalysator..
Oavset, så stämmer jag in bland de som nämner att problemet kommer ligga i att felkod P0420 kommer sättas på katalysatorn av lambda nr.2..
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Grattis.
Ingen motorlampa alltså?
Hur många körcykler har du fått ihop sedan du "tog bort" katalysatorn?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2