Hej igen,

har haft lite problem med min OG9-5SC 2004 som började bete sig lite underligt i somras när det gäller batteri/laddning. Märkte att den blev trögstartad plötsligt och fick ta hjälp av startkablar en gång då den inte ville starta. Den har dock inte stannat när den varit igång (det har dock hänt nära på en trög start att den plingat till för abs/antispinn m.m. (som en följd av låg spänning gissar jag) som sen har återgått när man kört en bit. Har försökt felsöka men osäker på om jag gjort det på rätt sätt/drar rätt slutsatser.

Info: generator har varit inne för renovering hos firma för inte alltför länge sedan, när jag mätte spänningen igår med bilen i drift så låg den på 14.3 V
Laddspäning.jpg

Innan dess kikade jag över anslutningarna till generatorn som såg lite muggig ut (bör man byta ut kabeln?):
generatorsladd.jpg
Jag gjorde rent och satte tillbaka sladden innan jag gjorde mätning på laddspänningen ovan.

För att mäta självurladdning har jag kopplat in en multimeter mellan minuspolskon på batteriet och batteriets minuspol. Efter att jag stängt bilen och klämt ihop dörrstängningsknappen på förardörren med en tving ligger spänningen på mellan 0.15-0.3A. (Jag har även mätt på säkringarna och då har strömmen legat på säkring 17 Engine Management System)

Låter jag sedan bilen stå en stund (säg 1h) så har den inkopplade multimetern stängt av sig själv. När jag sätter på den igen visar den 0.00A:
multi0.jpg

Multimetern kräver att man byter ingångar för att använda 200mA-skalan. Stänger jag av multimetern och byter visar den 0 mA. Flyttar jag efter att stängt av multimetern igen sedan tillbaka kabeln till 20A ingången så visar multimeter återigen 0.15-0.3A (gissar att jag väcker bilen igen här).

Batteriet är ett Exide Premium 77Ah inköpt hos Basba.de i dec 2018, vilket jag upplever tappar spänning lite för fort över tid (det kanske är batteriet som har gett upp?).

Bilen har även dragkrok och jag provat att dra ut kontakten till draget vilket inte påverkade mätningen.

Sorry för långt inlägg, men tycker att det kokar ned till tre frågor:

1) Gör jag rätt när jag mäter tjuvström?

2) Går det att isolera batteriets status på ett vettigt sätt eller är det bästa att köpa ett nytt för att vara på säkra sidan?

3) Eller är det något fel på generatorn?

Stor tack på förhand