Hej. För en tid sedan så hade jag nere locket vid oljepumpen på vår ena 9-5 och fann där en del metallrester samt spår på drevens utsida.
Vid fjolårets oljebyte var där också en del i sumpen: små korn och någon större flisa om 1 - 3 mm storlek.

Jag har hela tiden tänkt att det är ett vev-/ramlager som börjar smita iväg och smulas sönder (inget oljud från motorn än så länge),
men så kom jag på häromdagen att det ej vore möjligt för resterna att komma upp till pumpen utan snarare borde komma från.

(Som notis kan vara värt att nämna att: vid stopp vid tex trafikljus med driven i och med bromsarna ansatta så har jag märkt att det låter ansträngt från motor/drivlina. Ett ljud som ej finns på vår 9-5 2.3t automat.)

Är det någon som känner igen det här problemet och kanske kan hjälpa till att ringa in det. Felsökning skall ske innan delar byts ut, men då jag har småbarn så finns det inte mycket tid.


Bilen är en 9-5 2.0t BP från 2006 med automatlåda och ca 23.000 mil på odometern. Kedjesträckaren har vandrat ut över 17 mm och turbon byttes för ca 1,5 år sedan. Olja bytes runt 1000 mil och så var även fallet för tidigare ägare som hade den i ca 8 år. Bilen går som familjebil och varvas sällan upp mer än vid anpassning av hastighet på anslutande väg.


/ Mikael.L