Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sporadiskt ABS strul OG9-5 -04

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    317
    Medlem#
    13945

    Sporadiskt ABS strul OG9-5 -04

    Hejsan

    Efter att ha trålat igenom forumen otalet gånger efter nån med liknande problem utan lycka så gör jag ett tappert försök att be till Saab gudarna

    Som titel säger så är det en OG-9-5 2.3T Kombi ( 220hk, tillverkad i slutet av 2003 ) som får Julgrans effekten ibland ( ABS, TRACS, Motorfel & Röda utropstecknet börjar lysa )

    Detta sker helt slumpmässigt & kan hända när man startar bilen. alla checkar går igenom sen plingar det till efter ett litet tag.
    Det har skett när jag krypkört i drivethru kön samt på motorvägs avfarten.
    Det har även skett när jag stått på tomgång efter att ha kört både längre och kortare sträckor.
    Slår man av bilen, väntar ett litet tag & startar igen så kan det va lugnt i en vecka igen.

    Hastighetsmätaren fungerar hela tiden och har aldrig strulat.

    Har haft bilen inne på verkstad flera gånger för att få det åtgärdat men dom går bet tyvärr.

    Felkoden som sparats i styrdonet är signal fel från höger bak. Mekanikern har mätt i styrdonshandsken för ABS och kollat lagret och det ska vara OK.

    ABS styrdonet har vart in på diagnos hos Actronics som säger att det inte är något fel på det.

    Jag har läst något om att det kan vara "crimpen" som ligger på vänstersidan under golvmattan i bak som kan börja glappa, är det någon som har något erfarenhet av detta?

    Kablarna under bilen från hjullagret upp under soppa tanken ser så vitt jag kan avgöra fräscha ut

    Stort tacksam för ideér samt förslag!

    MVH Roffe
    Senast redigerat av roffe84 den 2020-05-28 klockan 11:31.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sporadiskt fjärr- och startproblem OG9-5
    Av Plyschbjoern i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 01:15
  2. 9-5 2,0t BP 05 Rycker sporadiskt
    Av fältan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 21:05
  3. 9-5an drar sporadiskt
    Av Calan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 22:14
  4. Sporadiskt död 900ng
    Av Malmsten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •