Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Rostfix, Vad behöver man och vilka produkter rekommenderas?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Jag väcker min gamla tråd igen, jag har inte vågat göra något än men känner att jag måste... ser riktigt illa ut men jag rätt säker på att det är en dålig lagning efter en skada som förra ägaren fått fixat när den gick som tjänstebil. Hittade även en del papper från Svenska Bil där står om repkostnad för skärmen bak. Jag upptäckte också färgrester på insidan av baklyset när jag bytte glödlampor i våras, den andra sidan är jättefin och där fanns heller inga färgrester.

    Plåten bakom lacken verkar hård, jag har petat bort en liten bit och slog lite med en skruvmejsel och det gick iaf inte hål
    Vågar jag riva ner kjolen bak tro? Jag hade en tanke på om jag ska karva bort det dåliga på med rostskydd, spackla och sen spraya på rätt färg. Och se om det håller till nästa år, bilen är inte snyggast i stan och kanske värd 15' på sin höjd så att lämna in lär aldrig bli aktuellt utan mer stoppa det så mycket det går.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Planera in lite tid i garaget och riv stötfångare och innerskärmen och följ tipsen du redan fått, ju längre du väntar dess värre blir det.
    Som rostomvandlare kan jag tipsa om Brunox Epoxy för att måla på där du inte kommer åt att slipa rent, men t.ex. på insidan av skärmen istället för att inte göra någonting alls.
    En sk. 3M skotte är ett bra komplement till roterande stålborsten.

    Tyvärr bör du någon räkna med att det ser värre ut när du börjar riva idet,bra att ha det med i tidplanen
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-08-20 klockan 20:43.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack!
    Var hittar man Brunox Epoxi?

    Mitt "lilla" problem är att inget garage finns
    ska se om jag kan få hyra in mig nånstans
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    http://www.lindqvist-msk.se/produkter.php?sok=brunox

    Notera att priserna visas ex. moms så moms och frakt tillkommer

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Är det där något annat än en vanligt rostomvandlare? Det är vilseledande att kalla en rostomvandlare för epoxi. Epoxi är beteckningen på härdplast som stelnar med hjälp av en härdare.

  6. #26
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Nästan, epoxy är väl en hartsbaserad produkt, ofta har de härdare men inte alltid
    Anticorrosion-system on an epoxy-resin base.
    Wiki om Epoxy

    brunox® epoxy
    Anticorrosion-system

    Application and effect
    • rust neutralizer
    • epoxy primer

    for
    the industrial maintenance of structures, plants, machines, vehicles etc.
    BRUNOX® epoxy is the patented Anticorrosion-system on an epoxy-resin base. The amber-coloured, clear liquid forms a metal-organic iron complex with the neutralized rust. This black, very compact and resistant protective layer, which is formed, guarantees long-term corrosion protection and is at the same time a perfect primer coat because of the epoxy-resin components. It is most suitable for overhauling machines, plants, vehicles. Because of its high penetration into the rust pores and its perfect film formation (no brush traces) it guarantees a high level of effectiveness and further treatment.
    Remove loose rust, grease, dirt and paint residues infiltrated with rust with a wire brush, grinding wheel etc.. BRUNOX® epoxy is applied in 2-3 coats to the remaining porous rust with a brush, roller, spray gun or in several coats from the handy CFC free BRUNOX® epoxy spray can.
    BRUNOX® epoxy is very suitable for dipping and sealing closed containers.
    A top coat must then be applied.
    Properties
    BRUNOX® epoxy is • free from heavy metals and •from mineral acid
    BRUNOX® epoxy can •be stored for an unlimited period in well sealed bottles and •be thinned with acetone
    Länk till tillverkaren
    Länkar för den nyfikna (Pdf)

    Further information can be obtained from the manual

    BRUNOX-Epoxy-Advantages

    BRUNOX-Epoxy-Flyer

    Safety data sheet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag har väldigt svårt att tro att det där skulle fungera lika bra som Hagmans Primer CA som är epoxigrund med separat härdare. Hagmans Primer CA är beprövad. Varför chansa när man lägger ner så många timmar på att fixa rosten.

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Valfritt vad du använder, Har du du rost kvar och lägger på Hagmans CA så kapslar du in rosten, inget jag föredrar.
    Plåtrent är en annan femma men anta att du har rost vid hundbenet in runt skrymslena i skärmkanten då tror jag Brunox eller annan rostomvandlare är bättre än att lämna rosten. Att dra ett lager Hagmans CA ovanpå och sedan försegla insidor med en polyuretan 2-komp bör hålla rostmaskarna sysslolösa ett tag framöver så de flyttar till bilen bredvid på parkeringen

    Jag har använt på en del prylar och inga spår av rost finns men jag skulle så klart vilja veta att det förblir så i >10år

    Sprayen kommer ju även åt insida av balkar och andra skrymslen där man kan glömma helt att slipa.
    Och jag skrev just det om där man inte kommer åt
    Som rostomvandlare kan jag tipsa om Brunox Epoxy för att måla på där du inte kommer åt att slipa rent, men t.ex. på insidan av skärmen istället för att inte göra någonting alls.
    En sk. 3M skotte är ett bra komplement till roterande stålborsten.
    Lämnar du utrymmen du inte kommer åt utan åtgärd?
    Inte jag, då chansar jag lite och hoppas att det bromsar mer än att blunda för problemet.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag brukar ta bort all lös rost med skrapa och roterande stålborste innan jag lägger på rostomvandlare i två omgångar och sedan Hagmans CA i två eller tre skikt. Täcklack och klarlack där det behövs men i hjulhusen har jag nöjt mig med Hagmans. Det har bara gått ca två år än så länge så erfarenheten är för kort men hittills ingen ny rost.

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Bra, då har vi tillhandahållit lite olika tips till ErikssonR som troligtvis är applicerbara på olika typer av skador/rost, Pingens verkar väldigt smidig på stenskott och liknande.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    ...brukar slå ett slag för hålrumsvax eller linolja... många orkar inte fixa rosten, eller tänker att jag gör det ordentligt sen, så går ett år eller flera... kör man på nån roststoppande produkt så håller det ett tag till och kanske rasar motorn eller man byter bil eller nåt innan just detta blir ett stort problem...

    men det förutsätter förstås att halva bilen inte redan är borta utan man agerar hyfsat tidigt...

    Går ju att kombinera med någon rostomvandlare först...

    Därmed inte sagt att jag tycker övriga beskrivna metoder ovan skall undvikas, men om de inte kommer genomföras så är en sprayburk och 10 minuter sprutande med densamma något att rekommendera istället för inget alls...

    2 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Precis, hålrumsvätska är alltid en bra sista åtgärd i alla håligheter.
    T.ex. kommer min subframe att sprutas ordentligt invändigt när den kommer tillbaka från bläster och lack, och då genom att virda och vänd på den under upprepade sprutning så det blir vax överallt för jag tänkte inte göra om det igen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Jättebra tips, tack!

    Jag ska kika närmare på rostomvandlaren Herman, har just nu bara Biltemas i förrådet.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  14. #34
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Detta är en av anledningarna till mina tips, klart man kan köpa det dyraste och bästa men det är förvånansvärt många här på forumet som verkar älska biltema (jag är inte en av dem) och då kan det vara bra med lite alternativ och att beställa på postorder passar många.
    Och du har väl kikat på Pingens tips, den där Acid-Clean skall jag nog själv beställa och testa.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #35
    Vad ska man lägga ovanpå Brunox Epoxi ? Gärna nåt svart... Någon massa eller "bara" en färg? Gärna nåt för penseln... (Hjulhus!)
    Senast redigerat av ime95mos den 2015-09-01 klockan 11:47.

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Pratar vi hjulhus?
    En 2-komp polyuretanfärg

    Jag gillar inte biltema men målade min flaggstång med deras 2-komp båtfärg (eftersom flaggstången är ovan vattenlinjen) finns i svart för den som önskar.
    Kostar 249:-/l och den härdar ganska snabbt och blir "seghård", skulle kunna funka?
    Går att rolla, pensla eller spruta. Blanda ej mer än vad som går åt på ca 30min.
    På bilen skulle jag nog använda färg från en riktig färgfirma så man kan fråga och få rätt kombination av färger så man slipper göra om jobbet.
    Men många här verkar ha nära till biltema och deras produkter.

    Är det inte hjulhus utan utsidan på bilen skulle jag lägga Hagmans CA Grund innan slipgrund och täcklack.

    OBS! Notera dock att det är lämpligt att läsa produktblad för respektive produkt så de passar ihop.
    Ganska tråkigt om ett lager löser upp underliggande lager.

    På min -00'a skulle jag nog kunna prova ovanstående utan att vara orolig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Är det dumt med detta alternativet ovanpå Brunox?

    Typ: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...de-2000017149/

  18. #38
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag skulle lägga ett lager "färg" som tätar ovanpå Brunox, och läser du produktbladet på Brunox står det att den SKALL övermålas.

    Personligen skulle jag inte lägga Biltemasmet på bilen, är inte alltför imponerade av dem. Just den länkade finns även på sprayburk och den är riktigt kass för det hamnar överallt där man inte vill ha det och vise versa. Köp då hellre Dinitrol eller Hagmans motsvarande.

    Sedan tror jag inte att de nyare Saabarna har Bitumenbaserat rostskydd och att blanda är inte att rekommendera, Original eller enl. WIS så används dessa medel.
    Terotex 2000 T122 (Svart) och T123 (ljus) eller Terrostat 9320 T293

    Sidorna mellan hjulen, reservhjulsbaljan och bakom bakhjulen har sk. förstärkt nötningsskydd


    Terotex 2000 finns att köpa bl.a här

    Bitumenfritt, varaktigt, elastiskt underredsskydd. 500 ml. Svart Mycket god vidhäftning Snabbtorkande Överlackeringsbar Hög nötningshållfasthet Hög åldringsbeständighet. Användingsområde: Underreden, hjulhus, trösklar m.m.
    Teroson Underredskydd Multi Wax Spray är lämplig för hålrum finns i samma butik på nätet

    Bitumenfritt konserveringsvax Hög krypförmåga Hög andel rostinhibitorer Munstycken för både hålrums- och ytbred applicering Mångsidigt användbart sprayvax för yt- och hålrumskonservering. Används som förebyggande skydd, underhåll samt efterbehandling vid reparation

    Teroson Fogtätning Terostat 9320 som också nämns i WIS finns också här

    Sprutbart fogtätningsmaterial som appliceras med tryckluftspistolen. Originalutseende för varje biltyp Överlackeringsbar vått-i-vått Brett vidhäftningsspektrum på alla typer av fordonsunderlag, speciellt PVC-underredsskydd. Användningsområde: Alla fabrikssprutande fogar (strukturer) kan med detta system vid en reparation återställas till ursprungligt tillstånd.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Original underredsbehandling är PVC baserad. Det är inget man kan lägga på själv då dessa måste värmebehandlas i ugn efter applicering.

  20. #40

    Rostfix, Vad behöver man och vilka produkter rekommenderas?

    Hej!
    Skall börja fixa rost för första gången(Hundben...) och skulle behöva lite hjälp med vad man skall använda, i vilka steg de skall användas Samt vilka produkter ni rekommenderar!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. 9-5 Hirsch - vilka bromsbelägg rekommenderas?
    Av JSN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 08:52
  2. Tips på vilka Smartab produkter ?
    Av Trollfar i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 10:08
  3. Vilka produkter från Meguiars använder ni?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 19:22
  4. MrCap, Ditec m fl - vilken/vilka rekommenderas?
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •