Hej. Har bekymmer...


Saab 9-5 2.0t biopower 2006
Symptom: Slö, märks bra redan på 1an, supertydligt på 2ans växel, inget laddtryck, varvar 4500 i friläge, 120kmh 5ans växel, går annars jämnt och fint på tomgång, inga felkoder...

Detta efter att tändkasetten blivit bytt p.g.a normala TK-symtom då den stannat mittiallt utan förvarning under körning, piratkasett utbytt mot ny original och nya stift NGK BCPR7ES 11. efter detta provstartades bilen, provkörde aldrig ordentligt, blev att meka med trasig släpvagnsbelysning där knas med stöpseln kan ha orsakat lite oreda i bilens "lampsystem" hade då påvridet tändningen en stund under mekandet, såpass länge att bilen ej orkade starta med eget batteri utan behövde starthjälp. Fortfarande ingen provkörning. 2 dagar efteråt startade jag bilen och lät den gå varm medans jag plockade ihop grejer osv... när jag svänger ut hemifrån märker jag att den är orkeslös, typ 100hk fattas.

Har felsökt:
-Provat gamla TK och stift, symptomen är kvar.
-Vacuumproblem, nya slangar, kollat backventiler, dumpventil osv...
-Trycktestat insug/tryckslangar = OK
-Turbon snurrar och känns tät.
-Testat utan luftfilter ingen skillnad...
-WG- verkar funka normalt, om inte den är av inuti turbon förstås...
-Spjällhus var ej i limp home.
-Släppt avgassystem efter katalysator, ingen skillnad.
-Kollat säkringar, men borde väl också ge felkod om fattades nåt väsentligt

-Kollat med billig OBD tester;
1.ena felkoden som dykt upp ett par gånger efter varvande : P1105 Rear heater oxygen sensor. Current in preheating circuit too high. Den andra koden misständning, detta efter att jag provat gamla tändkasetten pånytt. Dessa koder visar inte sig vid normal körning.
2. MAP sensor går upp till 111kpa(?) vid belastning, tomgång = ~40kpa, avstängd motor 100kpa.
3. Belastning% går upp till max 57% !?!?
4.STFT% faller ner till t.o.m -25% !!?! kör med 95okt i tanken för tillfället

Dessa var värden som nu var iögonfallande för mig...

Såå ska man kunna börja anta det är nåt med bränslesystemet? Pumpen som fått sig med p.g.a låg batterispänning?? tryckregulatorn? Styrsystemet som flippat?
Borde väl ge felkoder om var i limp-home och också gå sämre överlag, men den går annars rent och bra enda är att tomgången kan hackla lite efter man varvat upp i friläge, startar utan problem, men känns superstrypt vid gaspådrag.
Detta som sagt har uppstått efter att ha bytt tändkassett och stift -> lekt med släpvagnsbelysning -> låg spänning -> starthjälp -> 10min tomgångsuppstart, men vet inte i vilket skede symptomen uppstått...


Nån som haft liknande symptom? Teorier? Corona??
Lämnar troligen snart in den till lokala SAAB-gurun som inte hade desto mer förslag heller förrän han kollat alla värden.