Finns det nåt allmänt intresse av en BLS tråd, släpper moderator igenom den? Trots allt är väl BLS, jag kan inte kalla den Cadillac oavsett hur många såna emblem som sitter på den bilen, den enda Saab som tillverkats i Trollhättan och sålts under annat märkesnamn?

Jag tycker det finns ett intresse av en sån tråd. Garanterat finns det personer här på forumet som vet mer om hur den kom till, planer med volymer etc, hur många tillverkades, vilka var återförsäljare, vilka länder om ens nåt mer land än Sverige såldes den i. Finns det några speciella problem som BLS modellerna fick pga Cadillacifieringen.

BLS är en parentes i Saab historien och allt som hör till Saab historien har ett värde. Och jag tycker BLS har ett starkt symbolvärde i hur dålig GM ledningen var. Jag vill minnas hört ett rykte att Saab Trollhättan fick ta hela utvecklingskostnaden rakt av på resultatet men kanske nån vet hur det låg till. Jag föreställer mig att det hela kostade mer än vad det gav i intäkt men jag gissar.

En Saab med lite andra veck i plåten, med lite andra lysen, med flyttat tändningslås, med mer ljudisolering och med lite ändrad interiör, dieselmotor, kombiutförande. Självklart, och tyvärr för fabriken, blev det inte nån succe som Cadillac.

Om tråden får leva kvar för moderatorer fyll då gärna på med uppgifter, fakta, historier och bilder. Och givetvis eget tyckande.