För några veckor sedan besiktigarde jag aeron (9-5 '05) och fick nedslag på dålig verkan handbroms, och dålig var den.

Men man har ju varit med förr, så upp på pallbockar och av med hjulen, släppte på muttern inne vid spaken för säkerhets skull,
och justerade på stjärnorna så att dom precis greppadde och så nåt hack tillbaka. justerade in muttern så spaken tog på rätt ställe ungefär
och märkte att vänster hjul aldrig "släppte", efter lite funderande och kollande upptäckte jag att returfjädern saknades där, och letade rätt
på en sådan i gömmorna, monterade och justerade igen.. nu fick jag till det hyfsat tyckte jag, båda bromsarna greppade samtidigt och jag kunde inte
rubba hjulen med handkraft, när jag släppte bromsen så snurrade dom lätt, som det ska vara.

Det enda "konstiga" är att på min andra 9-5 (och även på den numera skrotade) så känns handbromsen väldigt "stum" när man drar i den, här
känns det som det sitter en gummisnodd mellan spaken och wiren.

Jag tog en provtur och lyckades rita streck på grusväg som var ungefär lika långa och jag var nöjd.

I torsdags ombesiktigade jag och fick världens grinigaste besiktningsgubbe.. och nej, INTE godkänt, "2% för dåligt för bilens vikt", dessutom tog dom ojämt
men det får dom ju göra, men han menade att hade vänster tagit lika bra som höger hade den gått igenom.

Jag har ju haft en del saabar i mina dagar, och tre 9-5'or, så jag har med andra ord meckat en del handbroms, jag har koll på grejerna och för två år sedan
gick den inte heller igenom, då köpte jag nya (original) backar och monteringskit, gjorde rent och smörjde upp, justerade in och ombesiktigade, även då
var det på gärsgården att det gick igenom (precis över kravet), men besiktningsmannen sa typ "men är det nya grejer behöver dom nog slitas in bara".

Även då fanns gummisnoddskänslan i spaken som inte borde vara där.

Vad fanken ska jag göra ? ..nu är bakskivorna lite halvdåliga och beläggen ska väl bytas snart så jag är lite inne på att beställa två nya skivor bak,
nya belägg, nya backar och monteringssatser för att ALLT ska vara nytt.. det kan väl vara okej, men jag är bara inte säker på att det löser problemet..

Nån som har nån ide ? wire ? nåt fördelningsok mellan höger/vänster ? ..hur åtkomlig är det tro ?