Automatväxel på på en Saab 9-5 från 2001 går endast framåt, backen har hoppat ur

I alla lägen på växelspaken, P R N D 3 2 1, drar bilen framåt när man gasar. Alltså även i P-läget, men P-låset funkar och hindrar den då från att rulla. I alla andra lägen går det alltså att rulla framåt. Det går m.a.o. utmärkt att köra bilen, så länge man har en vändplan och slipper backa.

Det är också så, att i de första två lägena, R och N, så går den som den ska, som när man normalt kör i D-läget, medan om man växlar till D (eller 3 2 1) så får den liksom mycket sämre kraftöverföring. Man får gasa mycket mer för att den ska röra på sig. Något neutralläge går inte att få in. Torquen ligger på växellådan i alla lägen och motorn går m.a.o. inte att övervarva.

När man ansluter en ganska professionell felkodsläsare så säger den inga felkoder i varken ECM (Engine) eller TCM (Transmission). Man kan också koppla upp sig mot TCM och se i realtid hur alla aktuella värden på dataskärmen ändras när man flyttar spaken mellan alla lägen, vilket ser ut att funka precis som det ska. Så spaken eller dess kommunikation med datorn kan det inte vara något fel på. Även övriga värden såsom torque från gaspedalen mätt i Newtonmeter Nm m.fl. värden verkar stämma i realtid. Datorn verkar m.a.o. på fullt allvar tro att växellådan funkar utmärkt och rapporterar därmed inga fel.

Det är nog GANSKA länge sen det är bytt olja i växellådan. Och sista året innan detta hände, mitt i kalla vintern, så hade den stackarn börjat växla lite tungt. Men det har varit precis samma fel i -20 som i +20 grader ute, efter att det plötsligt hände.

Jag har även provat att tömma ut nån liter automat-olja, svart som bäck, och testat ifall det skulle vara för mycket olja, men det blev ingen skillnad, så jag hällde säkrast tillbaka den igen genom dip-stick-pipen, eftersom jag inte har nån ersättningsolja på lager.

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt i min lilla låda?