Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Vilken effekt får man med orginal grenrör? +Kamaxelfrågor +turbofrågor. (Lös motor)

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Vilken effekt får man med orginal grenrör? +Kamaxelfrågor +turbofrågor. (Lös motor)

    Jag håller på att plocka ihop en motor i "medelprisklass" i hobbyrummet, tanken är att sätta den i något kul någon gång i framtiden (troligtvis ihop med en Opel Omegaväxellåda).

    Specifikationen ser ut enligt följande:
    B206-block med eftermonterade kolvkylmunstycken.
    Biopowertopp.
    2,3-vev.
    Vevstakar och svarvade kolvar från B234.
    B2X5 topplockspackning.
    900/9-3 oljetråg (med anslutning för oljeretur).
    T3-grenrör från 1980-tals 9000.
    Insugskam 756146(7) byts eventuellt ut om jag skulle hitta någon annan som är bättre.
    Avgaskam 756096(4).

    Kommer att köra med etanol (E85) med Trionic 5 styrsystem, spridare väljer jag när jag vet ungefär vilken effekt jag kommer få.

    Tanken är att motorn ska se någorlunda orginal ut, det är därför jag valde det grenröret för att det ska se standard ut men så att utbudet av passande turboaggregat blir lite bredare än vad det blir med ett vanligt T25-grenrör.

    Det jag har läst mig till är att om man jagar effekt så ska man ha kamaxlar som stänger så sent som möjligt, problemet är då bara att om avgaspulserna överlappar varandra mycket så tappar man en hel del på att köra med ett standardgrenrör utan man bör istället bygga ett eget. Det finns ju redigt vassa kamaxlar att beställa från http://www.hblom.se/ men som sagt så gissar jag att det är lite bortkastade pengar om man ska köra med ett standardgrenrör eller är jag ute och cyklar?
    Jag hade ju istället tänkt att åka med B202i-kammarna (som jag redan äger) enligt ovan. Är dessa fortfarande för vassa att köra med med ett orginalgrenrör eller funkar det eller är det vanliga T5-kammar som blir bäst för mig?

    Den insugskammen jag har (756146) är ju inte den allra vassaste kammen som fanns i B202/B212, t.ex 756080( är ju vassare. Bör jag försöka få tag i en sån eller funkar den jag har?

    Sen funderar jag lite över valet av turboaggregat också. Siktet är inställt på >400PS men inte över 600PS. Bra sug i mellanregistret är viktigare än hög toppeffekt.
    När man läser information på nätet för att kunna räkna på kompressordelen så kräver det ju att man känner till vilken volymetrisk verkningsgrad min motor har i sugmotorutförande och dessa siffror har jag ju inte. Men i min 9000 så har jag ju en TD04HL-19t #7 och den bottnar ju 360-400 hästar någonstans så större än så är det ju som gäller i alla fall.

    Jag har kollat lite vad som finns:
    MHI TD06-serien
    Borg Warner S200-serien
    HX35

    Är någon av ovanstående lämpliga eller finns det något annat som skulle sitta ännu bättre? Vill ju gärna ha vattenkylt aggregat i alla fall.
    Med B206-blocket så går det ju att köra med T3-grenröret och relativt stora aggregat eftersom att det inte finns några balansaxlar vars hus annars gärna kan krocka med kompressor-(eller turbin)-huset. Däremot sitter ju vattenpumpen på ett sådant sätt att utloppet från turbon hamnar ganska nära och av den anledningen så känner jag att det även vore rätt nice med ett avgashus med V-bandsanslutning.
    Senast redigerat av EPG den 2019-02-17 klockan 08:21.

Liknande ämnen

  1. vilket insug när man ska plocka bra med effekt ? T5
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 19:06
  2. Hur mycket effekt räcker en orginal bränslepump till? NG900 2,0T
    Av M frändberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 13:49
  3. Hur mycket effekt kan/vågar man plocka ut?!?!
    Av Wheelieman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •