Jag har ett problem som min mekaniker saknar svar på:

Skulle idag sätta på vinterdäck och har köpt två nya IceContact2, som ska vara bra däck, sätter de bak och bilen blir i stort sett okörbar, överstyr kraftigt, så till den grad att i landsvägskurvor griper ESP in.

Den första konfigurationen var de gamla dubbdäcken fram och de nya bak, -okörbar
Andra konfigurationen, satte tillbaks sommardäck fram, behöll de nya vinterdäckenbak, och får samma resultat som ovan
Tredje konfigurationen, bytte till de gamla vinterdäcken bak, blev ok
Fjärde konfigurationen, satte tillbaks de nya vinterdäcken men denna gången fram, nu blev det ok, kanske ngt sämre än förväntat men klart körbart.

Så här vill jag ju inte ha det, så därför undrar jag om någon stött på detta innan?

Har svårt att tro att de nya vinterdäcken ska vara så dåliga att de inte kan sitta bak, ska jag tro det är fel på dessa och reklamera?

Om inte, då vill jag ju inte ha de sämre däcken bak och då måste jag köpa två nya, nu tvekar jag ju kraftigt inför att köpa två likadana, som fungerade så dåligt, och sätta dessa bak?

Planen är att köra med de nya fram nu i en vecka och därefter göra ett försök igen med dessa bak, har ju varit med om och hört talas om nya vinterdäck som behöver slitas ngt, vet inte om detta är rationellt men får ju testa något?