Har ett lite intermittent problem att 9-5:an inte startar ibland, började en gång i somras, tänkte inte mer på det då, den funkade bra efter det. Problemet dök upp igen ännu en gång i slutet av juli.

Bytte då stift (NGK BCPR6ES-11) och lite senare en TK köpt av en kompis som garanterat att den är helt okej. Efter bytet så trodde jag problemet var ur världen, men så efter ett par turer, var av längsta på cirka 1,5 mil så återkom problemet igen.

Det känns som att det blir bättre av lite vila, vid senaste stoppet så parkerade jag lite snyggt i vägkanten och promenerade de sista 100-talet metrarna hem (med det jag skull hem med) och när jag kom tillbaka efter kanske max en kvart så startade den så snällt och fint. Snicksnackade lite med en annan kompis (lärare på fordon) som har grymt bra koll på Saab och han trodde i så fall att det kunde vara vevaxellägesgivaren. Han sa även att en del hade med sig kylspray för att "flusha ut" om det är fel på vevaxellägesgivaren på så vis.

Bilen i fråga är en 9-5 Aero -04 kombi, 250hk, automat. Vet inte av att det skall vara några modifikationer gjorda på den, cirka 25 000 mil på mätaren

Men så till min verkliga fråga, vilken vevaxelgivare ska man konsumera?

  • Speedparts - 620:- (minus STCS-rabatt)
  • Mekonomen - 859:-
  • Speedparts original - 1 129:-
  • Ditt förslag...


Eller har någon några andra tips på vad som kan vara fel?

Tack på förhand!