Hej,

Jag behöver er expertis!

Modell: SAAB 9-5 SE Kombi 2.3T
Låda: Manuell
Årsmodell: 2000
Mätarställning: Drygt 26000 mil


Sedan ett halvår tillbaka är bilen svårstartad vid ljummen motortemperatur. Den startar med lätthet vid såväl kall- som vid varmstart. När man stänger av bilen går det att starta igen inom ca 30 minuter. Därefter vill den inte starta. Om man väntar i ytterligare ca 1,5 h startar bilen igen. Den har gradvis blivit sämre, när problemet uppdagades var temperautrspannet när den inte ville starta betydligt kortare än vad det är nu. Då blev man som längst stående i 5-10 min utan att få igång den. Nu kan man bli ståendes i upp mot en och en halv timme vilket är väldigt jobbigt och begränsande. Det låter precis som vanligt när man försöker starta den, men förutom att den inte "kickar" igång. Jag har testat att banka på bränslepumpen när bilen inte har startat utan att det har gjort någon skillnad.

Motorlampan lyste väldigt ofta förut, men den pendlade mellan att vara tänd och släckt. Sedan jag bytte ett par vakuumslangar lyser inte lampan lika ofta längre, men det händer. Förutom byte av vissa vakuumslangar har jag även bytt tändstift. Men startproblemet kvarstår.

Den har varit inne på felsökning på en verkstad. De upptäckte att en av cylindrarna inte tänder. Men de hittade inte orsaken till detta. De pratade om att det kunde vara tändkassetten, men eftersom bilen går så bra när man kör den och går jämnt och fint på tomgång var verkstaden osäker på om det verkligen är den som är problemet. En annan teori de hade var att felet ligger i turbon, men inte heller det var dom säkra på. Mekanikern pratade även om att det kunde vara något med bränslepumpen.

Övriga symptom:
*Det tjuter/viner om motorn. Det låter som oil sludge baserat på vad jag har läst här på forumet. Jag har planerat att testa att byta olja och filter. Dock har det dragit ut på tiden pga avsaknad av lämplig lyftanorndning.
*Man får en stöt av bilen när man ska gå ur den och stänga dörren. Det händer alltid när bilen har haft startproblem, aldrig annars.
*Turbon är dålig. De sa redan för ett par år sedan att turbon var dålig och behövde bytas men det har inte utförts. Det har fungerat bra ändå, man får fylla på olja lite då och då men det är inga stora mängder.


Bilen går som sagt jämnt och fint, både vid gaspådrag och på tomgång. Bilen går även bra om man gasar på och låter turbon jobba. Inget hackande eller dylikt.



Har ni något förslag på vad det kan vara som är problemet? Jag har inte hittat någon bekant som har den svarta tändkassetten, så jag har tyvärr inte kunnat testa med en annan.


Mvh Johan