Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Svampig kopplingspedal efter kopplingsbyte, lönlöst att lufta.. NG9-3

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor Bims avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    24

    Svampig kopplingspedal efter kopplingsbyte, lönlöst att lufta.. NG9-3

    Hej. Har för tre veckor sedan bytt koppling på vår 9-3SC 2007 , 1.8T till en 9-5 Aero koppling.

    Jag misslyckades nog med att lufta den slaven/utrampningslagret innan återmontering utav vxl-lådan, så den känns rejält svampig (i mitt tycke) - Bättre känsla innan, mer distinkt.. Nu känns det som att trampa i smör de första 5cm sedan tar den lite grann, så man precis kan koppla ur..

    Lite trögare att få i växlar, särskilt backen.


    Nu har jag försökt nästan allt..

    - Fyllt behållaren till max och låtit det självrinna ut från luftningsnippeln på lådan.

    - Använt maskin för att lufta koppling via nippeln. ( Med cirka 1-1,5bar från luftningsmaskinen och man trampar ner koppling, då får man super pedalkänsla, antar att det är luften i slaven komprimeras tack vare trycket från maskinen och svampigheten försvinner helt..)

    - Pumpat med pedal (säkert på fel sätt, då det är år och dar man gjorde det på det viset ).

    - Försökt suga ut bromsvätska från nippeln (haft vätska upp till kanten på behållaren) men det verkar som om jag enbart suger ut vätskan från slaven..

    - Försökt med att trycka in bromsvätska via nippeln, men verkar inte heller hjälpa.

    - Demonterat snabbkopplingen på lådan och försökt trycka in vätska i enbart slaven utan någe vidare resultat..


    Känns som jag provat det mesta, jag har svårt att tänka mig att om man inte lyckas helt med luftning utav slaven att man MÅSTE ta ner lådan igen, det är ett arbete som jag gärna slipper göra om .


    Några heta mirakeltips? .

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svampig broms NG9-3 efter bromsbyte
    Av lofghost i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-09-06, 20:54
  2. Svampig bromspedal efter byte, samt ska plåtskivan sitta kvar på belägget?
    Av Eken92 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-10-13, 22:10
  3. Svampig pedal efter bromsbyte bak.
    Av JeppeK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 22:52
  4. Svampig koppling efter bytet
    Av Bex87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 00:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •