Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: En Griffin får en andra chans

Trådad visning

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    En Griffin får en andra chans

    För ungefär 6 veckor sen så sprang min ng9-5 läck. Inget allvarligt, plastkåpan som sitter över EGR-kylaren. Veckan innan hade jag sålt ng9-3-kombin så bilantalet var nere på 2. Samtidigt var jag tvungen att ha en bil då jag skulle "sommarjobba" lite.
    Jakten på en "temporär" bil inleddes och några objekt identifierades, bland annat en 9-5 Griffin från 99 för 15000 som gått 25000. Säljaren svarade dock inte på kontakt så den lämnades därhän. Istället inhandlades en 9-5 Vector BioPower 2007, men mer om den nån annan gång (till exempel när säljesannonsen kommer upp på forumet snart jag behöver inte så här många bilar...)

    Tiden gick och Griffin låg kvar på blocket. Jag tycker B308E är en så härlig motor så jag kunde liksom inte släppa den. Till slut fick jag kontakt med säljaren och tid bokades för visning. Vid det tillfället så var batteriet slut eftersom den stått i nästan 2 månader. Anledningen var att den hade lagt av för dem någon gång så de körde inte med den. Bilen hade haft "startproblem" och blivit inlämnad på verkstad. Verkstaden började med att byta startmotor, till ingen nytta. Därefter byttes TWICE, med blandat resultat som kan läsas om i denna tråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-problem-og9-5

    Nåväl, på bilen satt bra vinterdäck, odubbade, dessutom skulle fina sommardäck finnas. Bilen gick alltså inte att starta då batteriet ju var slut, ett hjul med lite luft och inredning lite lagom skitig, men det luktade "rätt" i bilen så inget rökande. Hundbenen hade bubblor så rosten börjar komma. Fjärrlåset fungerade inte, och inte heller centrallåset. Kamremmen verkar dessutom inte bytt på 12000 mil vilket är akut då intervallet är 6000 mil!
    Då mitt bilproblem var löst så fanns det liksom ingen anledning att köpa ett "projekt", men jag förstod på säljaren att intresset var synnerligen svalt och jag misstänkte starkt att bilen skulle möta sin skapare om ingen slog till. Jag gav ett skambud på 5000 precis som bilen stod och lämnade säljaren att fundera.

    Efter helgen kom beskedet att bilen var min för de pengarna, trevligt, men nu skulle den hem... Med benägen hjälp av min lokala mekare så körde vi dit med starthjälp och en kompressor. Med startkablar gick bilen snällt igång och det mesta verkade frid och fröjd. Jag betalade och påbörjade resan hemåt som turligen bara var typ 3 mil. Ganska snart märkte jag att bilen tappade kraft rejält och ibland lade av vid vänstersvängar. Jag hankade mig hem iaf, det var uppenbart att problemet låg i bränsleförsörjningen.

    Väl hemma funderade jag på bilens skattemånad och det visade sig att det var augusti, och jag köpte bilen i mitten av månaden. Först tänkte jag att jag gjort århundradets klipp eftersom tidigare ägare åkte på skatten, men jag kom snabbt fram till att det hade varit för elakt. Jag ringde upp säljaren och förklarade hur fordonsskatt fungerar och så swishade jag honom 2500 spänn till, så 7500 blev priset för bilen. Å andra sidan var sommardäcken i princip nya. Inga fantastiska däck, men har inte rullat mer än 100 mil, så nya såg de ut att vara så det hela jämnade nog ut sig. Jag fick dessutom original takräcke med även om jag nog aldrig kommer använda det, haha.

    Så här ser blien ut efter att jag fått på sommarsulorna:
    received_2174607186131235.jpg
    Huven öppen under laddning. Självklart har bilen taklucka

    Som kan läsas om i den ovan länkade tråden så verkar problemen med centrallåset hänföras till att TWICE-enheten som verkstaden bytt till är paj, det klickar inte i reläerna som det skall så en annan har inhandlats, skall bara programmera in den utan att behöva byta låskolven. Verkstaden har troligen inte haft någon tech2 till hands heller för fjärren var inte inprogrammerad och det har återanvänt en av nycklarna märkligt, och slarvat bort originalfjärrarna (den som nu finns är i en sån nyare nyckel med "inbyggd fjärr"). Dessutom har de sabbat båda mattorna fram, så de måste bytas, är till och med hål i förarmattan.
    Jag har ju försökt en hel del, i princip hela förra helgen, samtidigt som batteriet ändå laddades. När söndag kom och jag skulle köra ut bilen från gården så snurrar inte soppapumpen. Snyggt.

    Vad gäller bränsleproblemet så insåg jag rätt snabbt att bensinpumpen satt fel, markeringen var inte mot markeringen på tanken, och nu hade den ju dessutom lagt av helt. Idag skulle det hela bytas mot annan beg från skroten så länge då det inte är helt poppis att ha en bil stående på gräsmattan...

    Tyvärr gick en av nipplarna sönder vid demontering, men det som kom ut ur tanken var desto mer spännande. Tro sjutton att det varit problem...
    IMG_20180830_171044.jpgIMG_20180830_171052.jpgIMG_20180830_171102.jpg
    Vilka stjärnor!

    Imorgon får det bli byte av nippel, tar en beg från skroten, kapar slangen och skarvar ihop med lite bränsleslang i rätt dimension.

    Vad skall det då bli av den här bilen då? Tja, "rullande projekt" är väl en sliten term som ändå kan passa här. Jag har beställt kamremssats med spännare och rullar, vattenpump och poly-v-rem. 2209:- ink frakt, överkomligt. En reflexramp har inhandlats, kommer se bra ut.

    Inredningen måste ordnas upp, tidigare ägare är finsnickare och har lyckats kladda vit målarfärg här och där på klädseln Lampor är trasiga både på ut- och insida. Skall besiktigas i september, osv. Det finns att göra, men är fräckt med en riktigt gammal, välutrustad og9-5 med V6 att glida kring i

    13 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av bollman den 2018-08-30 klockan 21:39.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 08:04
  2. 9-5 Griffin -09
    Av mulle1 i forum Allmänt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 22:55
  3. Har chans att köpa en Saab 96
    Av lill_sankan i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 15:42
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •