Min i övrigt trogna SAAB tände för första gången igår ''Check Engine''-lampan men prestationsmässigt uppför sig bilen normalt med det lilla undantaget att jag har lättare skakningar på tomgång samt vad som låter som ett litet svajande på motorvarven. Lampan tändes när jag slängde i treans växel vid acceleration och släppte upp kopplingen.

Har nyligen bytt olja samt bytt två 4mm vakuumslangar som var helt slut. Bilen hade ett onormalt och högt svajande vid ca var 10e kallstart i någon månad innan jag bytte vakuumslangarna sen försvann det problemet direkt.

Min personliga gissning är att det är ett givarfel och jag misstänker att det kan vara kopplat till luftsystemet. Tänkte bara höra om någon haft något liknande problem?

Gjorde en självklar ''Auto + OFF'' scanning utan någon felkod. Polarn har en Tech 2 i värsta fall.

Tänkte koppla loss batteriet för att släcka lampan och se om lampan tänds igen och i samma veva tänkte jag rengöra LMM samt lufttrycksmätaren.

*Luftfiltret är 2 eller 3 år gammalt.
*Tändstiften är bytta förra våren eller för drygt 800-1000 mil sedan.
*bilen servas i övrigt 1 gång per år eller runt vart 800 mil med olja och filter.

OG9-5 2002