Har haft kylvätskeläckage i min bil och behövt fylla på några gånger sedan den köptes för knappt ett år sedan. Bilen går normalt, ingen rök eller geggig olja.
Denna bil är förvisso ingen Saab utan en Opel Zafira Tourer -12, men eftersom drivlinan är densamma som Saab NG9-5 TiD4, så tänkte jag att tråden kunde passa in här. Motorbeteckningen är a20dth.

Jag misstänkte att läckaget kom från EGR-kylaren, då jag läste att många ägare haft läckage från sprucken tank runt EGR-ventilen. Har dock inte kunnat se något läckage därifrån.

Igår lyfte jag på motoravtäckningen, och såg att det var blött av kylvätska ovanpå insuget, främst mot kamremmen, ungefär där glödstiftet för cylinder 1 sitter. Googlade och hittade inte så mycket info, dock en tråd på ett tyskt forum. Någon påstod att symptomen inte var helt ovanlig på denna motor, läckage mellan insug och cylinderhuvud. Tydligen behövs packingen bytas, men någon hade bytt hela insuget.

Någon som har erfarenheter av detta problem? Tänkte det kunde vara bra att ha lite mer kött på benen innan jag kontaktar verkstad.