__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Har för mig v6 har större kylarelement men kopplingarna är samma
En tur till Falkenberg resulterade i att jag kom hem med en mugghållare jag ska testa i og900an samt en hatthylla och ett dimljus till min systers 9-5.
kylaren jag tänkte ta var sönderslagen/sönderbruten och det fanns ett hål i ena plastgaveln till o med...
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
I lördags bar det av till Gävle för Gävleträffen, resan gick förhållandevis smärtfritt även om bilen läckte glykol när vi stod still och motorn var varm.
Dock hittades felkällan! en av anslutningarna i motorrummet till värmepaketet läckte. Läckaget ökade lite under resan men under 99% av resan läckte det bara när vi stod still och bilen var varm vilket underlättade.
Resan upp gick bra annars, tankade i Norrköping för 10,23 när mackarna låg på 12,79. Det var riktigt kul att tanka för så lite pengar, oroväckande kul :P
måste stanna 20 sekunder för att se the sights och ta en obligatorisk bild!
efter ca 8 timmars körning så spenderades natten mellan lördag och söndag i tält. Det var väldigt varmt och väldigt fuktigt samt att 1 av 2 luftmadrasser höll luften.
jag hatar att tälta.
Vi var på Engeltofta vid 10 tiden och hade det allmänt gött!
Jag vann tippspromenaden för andra gången! förra gången var 3 år sen, denna gången hade dom fixat en buckla med
ett par skåningar snöt oss på Long Distance priset men vi kände att vi har ändå nån form av galenskaps-seger när vi vid 16 tiden vände skutan mot Halmstad för att beta av dom 70 milen hem.
vi var framme ganska exakt 01.00 på natten mot måndag innan vi äntligen stupade i våra sängar, drygt 40 timmar efter vi lämnade Halmstad och med 16-18 timmar körtid under den tiden
Måndagen var väldigt seg men på kvällen fick jag tummen ur och plockade av anslutningen till värmepaketet, därinne sitter en O-ring som jag pillade ut med fingret.
Som synes var den i ganska uselt skick.
fick monterat en ny, lite udda tjocklek men som tur var fanns det en hos grannen.
varmkörde bilen och ställde den, tror inte det läckt så jag hoppas problemet är löst. Kanske blir det att köpa en ny slang. bara för att vara säker.
Så en intensiv helg! men nu är det nya tag. När jag är säker på att 9-3an funkar ska jag ta tag i 900an som jag har försummat lite.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Bild från träffen
JT3_9901.jpg
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Då var vinterdäcken monterade... Tystare och bekvämare med 17" än 19", helt klart!
Lite svajjigare o så men ja, det är ändå +10 och vinterdäck.
Jag behöver mer negativ camber fram såg jag på sommardäcken
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Öh, vinterdäck nu redan?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Hjulinställning är gjord, först hos en däckfirma.
När jag granskade siffrorna var alla värden helt fel mot saabs egna siffror i WIS både Bör värden och inställda värdena så var det bara.. fel. och det märktes på bilen
Gjorde nästa hjulinställning hos gamla Saab i Halmstad och efter det har de gått bra.
jag köpte sånnadr camber bultar som man sätter i fjäderbenets fästen. Men eftersom bilen har ca 0,9 grader i camber org är det inte förvånande att det slits i ytterkant om man tar i i kurvorna, känner när däcket går upp på sidan med.
Hade samma problem på min förra og900 (även där 0 grader från fabrik) och den blev Riktigt trevlig runt -1,5 grader camber för vardagskörning.
Sen borde det väll vara toe in som orsakar slitat på utsidan och toe out på insidan?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
igårkväll dog troligtvis AMP1...
Det har vart en jobbig vecka på många sätt och ja va glad att bilen var typ hel...
Jag har haft lite skrap i högtalarna sen i onsdags och nu är det dött.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Dags för uppgradering då
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Var de AMP1 som var död i din bil?
Några tankar om vad åtgärden blir?
Min AMP1 har också dött.
Kollar lite på bildelsbasen efter en ny, men de är höga priser på dom.
Så plockade isär min enhet, där såg man direkt att benen på några komponenter hade rostat av.
Lödde ihop benen men de fungerade inte ändå.
Var på en "självplocksskrot" och tittade lite, men hittade bara 1 bil med AMP1, men den var fuktig i golvmattan under förarsätet.
Och skruvarna till förarstolen satt stenhårt.
Så fick lämna den där tills vidare.
Har nu bara satt ihop fiberkablarna mot varandra med en slangbit.
Då fungerar radions högtalare i instrumentpanelen iaf.
/ Daniel
Jag TROR att mina framhögtalare funkar, men med största ljudpaketet gick dom ju "kvantitet före kvalitet" så jag har så jävla många högtalare i brädan och där bak.
I onsdags klockan 16 så satte jag och Konrad oss i bilen och åkte till Brålanda med ett stopp i Trollhättan där jag köpte ett beggat AMP1
Och när man är i trollhättan Måste man ju stanna förbi museet!
Vad gjorde vi i Brålanda? Jo jag köpte en inredning (baksäte och framsäten) i exakt samma färg som jag redan har i liknande skick (lite bättre)
Tanken är att ta stolarna jag köpte
Och flytta klädsel, airbags och allt annat till dessa stolar som har legat i källaren ett tag
Varför det? jo stolarna i källaren är minnesstol på förarsidan och el på passagerarsidan. Problemet med dessa stolar är att dåvarande returbilen smäller alla airbags i stolarna vilket har förstört klädsel MM
den kompletta inredning som blir över ska Konrad ha med norrut om 2 veckor.
när det är gjort och monterat kommer jag ha All utrustning som fanns 2005 förutom träpanel samt lite saker som inte fanns just 2005 (314mm bromsar tex)
amazinjoey, gbg, Johan H, Martin_F, ztam
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08