Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kex's Saab 9-3 Aero Coupe

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor kexs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9

    Smile Kex's Saab 9-3 Aero Coupe

    Hej på er!

    Tänkte dra igång en lite projekttråd tillhörande det som kommas skall med min lilla 9-3a :-)

    Först och främst vill jag lyfta ett tack till de som ser till att få detta möjligt och speciellt Norrorts Billack i Solna.

    Vad är det jag håller på med då?

    Jo det är så att jag köpte en og 9-3 Aero som jag ansåg vara i ett väldigt fint skick, men med dagarna kommer felen. För att inte låta en sådan fin bil gå åt skogen så kände jag att det behövs göras någonting för att bevara denna skönhet som jag trots allt ändå lagt ner lite pengar på för ljudinstallation (Rent utav inte hade ork att koppla in allt själv och ville få allt så bra som möjligt med helt seriös dragning).

    Så besluten var snabba helt enkelt. Jag började sälja av så gott som allt jag inte använde i hemmet, TV, Hemmabioljud, Drönare you name it.. Därefter påbörjades inhandlingen utav komponenter efter lite genomsök om vad jag behöver ha för att få ihop allt så bra som möjligt.

    I dagsläget står jag med en bil som är på lackering och många saker har kommit i brevlådan, kan inte hålla mig tills allt är klart!

    Vad skall göras?

    Bilen skall lackas om i en färg BMW använder som heter Rubinschwarz dock med andra metaller -Pågående-
    Motor skall byggas, andra kolvar, stakar m.m. -Pågående-

    Vad är det för någonting jag tänkt med motorn?

    Då motorn i är en Trionic 7 så har jag tänkt att lyfta ur kolvar, i med andra stakar & kolvar (T5 får det bli till en början), därefter skicka iväg block och topp på blästring, mirafräsning, portning och planing utav topp och block.

    Utöver ovanstående har det inhandlats nya packningar till typ allt, uppgradering utav vevhusventilation, T5 kammar och en hel donatorbil (kan inte ha för lite saker på gården uppfarten..). Så är det någon som behöver någonting så är det bara att hojta till.

    Det kanske inte låter som världens projekt, men för mig är det som trots allt är lite halvt amatör i ämnet, har alltså aldrig knackat isär en motor på egen hand innan. Därav var valet väldigt enkelt, jag köper en begagnad motor från skroten och bygger på den för att inte göra mer skada än nödvändigt på någonting som redan fungerar.

    Det kommer säkert ställas massvis med frågor med tiden och jag hoppas ni kommer med lite input på förbättringar eller vad man kanske borde göra istället.

    Här kommer lite bilder på allt som det är i dagsläget.



    Bilen när den precis hade fått nya fjäderben i fram med 9-3 originalfjädrar, den ser ut som att den vill lätta från marken *skratt*.



    Törstig bil..



    Lite rost sådär på skärmkanten..



    Demontering påbörjad inför lack.



    Hittade en massa rost under sidokjolarna, synd man inte kan se sådant ordentligt innan, var en hel del men nu är det åtgärdat!



    Dags att påbörja sliparbetet!



    Blir en del stenskott med tiden som inte syns!



    Där står hon hög som ett hus och skäms.



    Dags för att komma in i boxen.



    Då låg det färg på bilen, bara klarlack kvar!



    Nu börjar det likna någonting

    Mer kommer att komma dag för dag, men här är vi nu i bygget i startfasen!

    8 användare gillar detta inlägg


    Martin "kex" Larsson
    Saab 9-3 Aero Coupe 2002 - Pågående rullande projekt
    Saab 9-3 Aero Coupe 2001 - Donatorbil, demonteras
    Saab 9-5 Aero Sport Combi 2001 - Bruksbil

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •