Jag tänkte pyssla med ett litet arduinoprojekt till min 9000 som en kul grej. I detta skulle jag vilja använda flödessignalen från Trionic 5 för att räkna på mängden åtgånget bränsle.
Enligt dokumentationen från våra vänner på trionictuning så läser jag mig till att den pinnen på T5 som heter flödessignal och som går till EDU på 9000 är samma signal som går till spridare 3 och att EDU mäter genom att titta på pulsbredden.

Tänker jag då rätt att inte endast pulsbredden kommer variera utan även frekvensen på pulsen? Frekvensen borde följa motorvarvet och pulsbredden berätta hur länge spridaren var öppen och därmed hur mycket bränsle som gick åt (gånger 4 såklart). Det jag tänker då är att signalen måste vara svårtolkad eftersom man då måste veta varvtalet för att kunna bedöma, och vad jag minns så har inte EDU varvtalet som insignal?

En gång i tiden så kopplade jag in en 9000-EDU för 2,3i med LH i en og900 2,1 som ju har samma LH-system. Den kunde då gladeligen berätta för mig hur mycket bränsle bilen drog. Jag kan för mitt liv inte återfinna kopplingsschemat för EDUn så jag kan inte kolla om det var mer än en sladd till motorstyret, dvs om den vet varvtal också.

Är det någon som har kikat på den här signalen och som kan ge mig lite idéer?