Usch många orosmoment alltså.
Men det känns som jag får ta risken.
Är det kasst sen så får väl resten renoveras och då blir det 25kkr +
Eller skroten, med en i övrigt väldigt fin bil
Usch många orosmoment alltså.
Men det känns som jag får ta risken.
Är det kasst sen så får väl resten renoveras och då blir det 25kkr +
Eller skroten, med en i övrigt väldigt fin bil
Man skall inte måla fan på väggen!
Utgå från att det kommer gå alldeles utmärkt!
Jag pratade med en polare för någon vecka sen som har SAAB-verkstad och enligt honom så brukar faktiskt inget hända, bara byta armar och köra vidare. Din har som sagt heller inte fått något våldsamt möte mellan kolv och ventil så jag är rätt övertygad om att du kan vara lugn.
11000 är ju sura pengar om det mot förmodan skulle vara mer som är kass, men lugna dig då med att du troligen kommer kunna få mer för bilen i delar, om du tar dig tiden, än du skulle fått om du sålt den komplett och ok!
Bilen lever
Peppar peppar..
Bytte vipparmar och kamrem/vattenpump.
Går som den alltid gjort!
Nu jag väl hoppas att inget ligger och "pyr" kan det ens göra det förresten, om den går fint efter en sån renovering?
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Icke! Jag frågade polaren en extra gång och han hade aldrig varit med om att man skulle behöva byta något annat än vipparmarna, han menade att det var mer eller mindre omöjligt att göra sönder motorn bara genom att kamremmen brister!
Kör så det ryker och var glad
Det där är ingenjörskonst på hög nivå
/Johan
Senast redigerat av Bowman den 2017-05-20 klockan 09:26.
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Man blir ju lite lätt paranoid nu alltså. Första turen sen jag hämtade bilen, massa lampor som oljelampan och pbroms osv lyser upp under färd och bilen börjar plinga...
Hinner tänka, jaha det var min förbannade otur nu rasar den igen, men inget händer lamporna slocknar på en sekund typ och sen inget mer..
Tror nog snart jag gör mig av med bilen ändå..
Inte nog med det, kollar jag in på service intervall procenten står det nu bara tre streck ---.
Varför då? Innan bilraset var det typ 57% kvar och jag frågade verkstan om dom återställt och det hade dom inte.
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Så var det, nu är strecken borta
Tack!
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Never ending story..
Nu är det andra gången motorlampan tänds, och bilen blir orkeslös, första gången sket jag i det, jag menar det är ju en Saab... Men nu hände det igen.
Så uppenbarligen är det nåt skumt, just att den tappar ork, händer liksom inget när man trampar på gasen? Men bilen går som vanligt. Bara som att gasen inte funkar?!
Relaterat till haveriet eller något nytt?
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Jag skulle gissa på att en av tryckgivarna till partikelfiltret har spräckt sin slang. Det hände på min och den blev vansinnigt slö. Billigt att fixa så det är ju bara att göra det
Du har bara bra svar du bollman!
Ja jag får hoppas på det.
Får kolla med verkstad, vet att min vanliga gubbe jobbar sin sista dag imorgon dock.
Kanske får köra semestern så här helt enkelt.
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Gör inte det. När partikelfiltret behöver regenereras så förvandlas bilen till värsta rökmaskinen om tryckgivarna inte funkar som de skall. Jag misstänker att det kan vara ett bra sätt att sabba filtret.
Jag läste ut koderna och det var tydligen styrdon glödstift eller nåt sånt.
Han släckte koden och sa att det inte var nån fara att köra, det kan bli sådana varningar ibland, han släckte den och den kom inte tillbaka på färden till jobbet i alla fall.
Skall lämna in häcken på måndag ändå för att byta en abs-givare bak, får set om motorlampan tänds tills detta då.
-------------------------------------
Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.
Ja, det är ju inte helt ovanligt det heller, det är relät som pajar. Jag bytte nyss på min, inklusive alla 4 glödstiften. Inte så värst billigt, men bilen gick bra mycket bättre efter trots att jag inte fått några varningar.