Hej alla!

Hoppas jag postat detta i rätt ämne.

Bilen det rör är en 9-3 SC 2010 AUT ca 4100 mil.

Liten förhistoria:

Hade bilen inne på AC service då jag märkte att den inte kylde när sommaren kom 2016 (Juni), kollade själv med en Tech2 och trycket låg då på ca 1,8 bar,
Konsulterade WIS och där står det: "för att kompressorn ska kopplas in igen måste trycket överstiga 3.28 bar." Det betydde ju kort och gott att jag hade en läcka.

Lämnade in bilen på AC service och dom gjorde tömning och provtryckning, efter 45 minuters provryckning hade trycket inte sjunkit och dom ringde och frågade mig och dom skulle göra en fyllning och förklarade då att den innehåller spårmedel osv osv kontentan, läcker det så ver vi var nästa gång. Efter det har allt fungerat fint tills idag.


Idag:
Stod vid ett rödljus med väldigt mycket trafik runt om (korsvägen, Gbg)och bilen går från tomgång till 0 rpm, odramatiskt, startar bilen igen och den startar utan problem men efter ca 30 sek dör den igen. Men startar dock utan problem ännu en gång, kommer i väg och då börjar det lukta bränt, en väldigt frän lukt.


Stannar på närmaste lämplig plats och undersöker. Märker direkt att det kommer från Ac löphjulet, det verkar som det har smält på något sätt och tittar man uppifrån så kan man se gummirester längst ut mot magnetkopplingen? Men allt snurrar fint då och där när jag startar och tittar efter, och kopplingen är inte i. Men ser även att det är spårvätska(grön) på plasten under ac kompressorn och efter lite undersökning även spårvätska nederst till vänster framifrån sett på kondensorn. Kollade alla värden och felkoder på plats med Esid2 och har inga felkoder och alla temperaturer är normala, så som kyltemp, växellåda osv osv men ac värdet ligger på 3 bar.

Jag är så klart förbered på att kompressorn rasat och metallspån i hela AC-systemet så visst kommer det att kosta det förstår jag, men jag är mest intresserad av om någon kan tänka sig veta vad som hänt och om någon varit med om något liknande?

Tacksam för alla som delar med sig av sina idéer och tankar!

Tack på förhand!