Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Ett sista försök att rädda en OG9-3

Trådad visning

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Ett sista försök att rädda en OG9-3

    Bilen är en Saab 9-3 B204 1999 italien import. Jag ska försöka göra en lång historia kort.

    Ägaren till bilen var ute och åkte, och stängde av bilen. Sen starta den inte mer. Bilen drogs till Saab verkstad där de felsökte. De hittade inget direkt utan började med det klassiska, "byta grejor".
    Men det hjälpte inte. Till sist ville Saab byta Twice styrdonet till en kostnad av 15 000kr. Men det ville inte ägaren. Så han tog hem bilen.

    Här är etapp ett avklarad. Sen gjordes ett nytt försök. Nu med någon fristående verkstad. Där skickades Twice enheten iväg till någon på omprogrammering. Den kom hem, men det funkade inte.
    Efter det har det bytts ännu mer grejor, nycklar, motorstyrdon, kombi instrument/hastighetsmätare osv. Tills verkstaden gav upp.

    Bilen är en totalröra vad gällande allt det här. Ägaren har tröttnat på dyra verkstadskostnader, och vill nu skrota bilen om jag inte kan lösa det. Bilen är väldigt fin, nästan ingen rost. Och bra omhändertagen.

    Jag läste av felkoder på den med Tech2. Fick följande.

    Twice:

    B1785 Siren. Open Circuit.

    B1782 Immobilizer Active. NOTE. If new T7, MIU or TWICW module, program code in Twice.

    B2385 Transponder Key. Missing.


    Bilen får även ingen kontakt med Trionic. Gör jag en total felsökning så kommer det upp efter en stund "Missing" på Trionic.

    Jag har tillgång till flertal 9-3or på skroten och delar.

    Men vart ska jag börja när allt är sådant kaos? Min första tanke var att be en kamrat ta bort startspärren i T5 boxen.

    Bränslepumpen går när man vrider på nyckeln. Men startmotorn slår aldrig till.
    I SID står det: "Key not accepted" och "Service theft alarm".


    Skall tilläggas att jag försökt lära in nycklarna utan framgång. Fasten seat belts lampan blinkar inte när jag gör enligt instruktionen.
    Även provat att programmera om. Samt Spare Part Programming utan framgång.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Glader9991 den 2017-01-28 klockan 13:57.

Liknande ämnen

  1. Ett sista försök... 9000 aero -94
    Av beagleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-11-10, 18:32
  2. Är detta ett försök att blåsa mig?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •