Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Bromsvätskeläcka nära bränslefiltret OG9-5

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192

    Bromsvätskeläcka nära bränslefiltret OG9-5

    Edit: Problemet diagnostiserat, sönderrostad bromsslang! Tack för hjälpen!

    Jag har nyss köpt en beggad 9-5 2.3t, och det verkar nu ha uppstått en rejäl läcka i broms-systemet.

    Ungefärlig händelshistorik:
    * Söndag: Jag köpte den begagnad efter en körtur, allt verkade bra och säljaren verkade reko.
    * Måndag: Jag testade en nödbromsning från 60km/h i måndags, funkade bra.
    * Tisdag: Jag upptäckte att det inte fanns mycket bromsförmåga kvar längre, var tvungen att trycka bromsen nästan i botten för att den skulle ta överhuvudtaget.
    * Onsdag: Jag köpte ny bromsvätska för att lufta systemet, men upptäckte direkt att det läcker mycket från runt passagerarsidans bakre däck. Lyfte upp bilen och tog en titt, och skriver nu denna post.

    När jag undersökte bilen så var slangen vid passagerarsidans bakre däck snustorr. Likaså är rören som går längst med underredet torra..ända fram tills de försvinner upp kring bränslefiltret, där droppar det friskt. Jag tog lite bilder av det hela.

    Jag fyllde på bromsvätska innan jag begav mig till lyften, och när jag var klar i verkstaden fick jag slå in ca 3 dl ny bromsvätska. Det är alltså efter 30 min stadstrafik och sedan 30 min på lyften, så det känns som en rätt rejäl läcka. När det gäller bromsarna så har jag, om jag inte fyller på med vätska, ingen respons i bromsarna alls förutom precis mot slutet, med plattan nästan i botten. Fyller jag på vätskan funkar bromsarna bra en kort stund, men sen verkar läckan ta ut sin rätt igen.

    Jag har konsulterat Haynes reparationsmanual för 9-5 samt handboken som följde med bilen, men inte lyckats hitta någon information om vilka komponenter i bromssystemet som kan tänkas finnas däruppe. Förväntade mig lite ritningar och sådant i Haynes manualen, ärligt talat, men men..

    Kan någon hjälpa mig reda ut vad det är som läcker däruppe? Tar också gärna emot råd om hur det lättast fixas till.

    Ett axplock av bilder från imgur-länken:

    Bränslefilter och omgivning:


    Enkel skiss med det kladdiga området rödmarkerat:
    Senast redigerat av JonasFrånLandet den 2016-09-24 klockan 21:21.

Liknande ämnen

  1. Dags för byte av bränslefiltret? OG9-5 B2x5
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 12:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •