Hej forumet!
Har ett jobbigt problem med min SAAB 9-3 1,9 TTID 2008. CE lampan tänds och jag får koden P0100 när jag läser ur med en enkel felkodsläsare. Detta indikerar att det är något galet med LMM om jag förstår det hela rätt. Bilen hade även en förmåga att kunna "hänga sig" på lite lägre varvtal, stannar på t.ex. ca 1800RMP ett tag för att sedan kunna varva upp och gå ok igen. Det verkar vara på lägre varvtal som detta symtom visar sig. Drog slutsatsen att kunde vara LMM som var felet då jag tyckte mig få lite konstiga oregelbundna mätvärden när jag använde en voltmätare. Om jag förstått google rätt så bör man få en linjär ökning av volten när man gasar? Byte därför LMM till en helt ny. Problemet kvarstår dock. Hänger sig på varvtalen och verkar även inte riktigt få fullt laddtryck när man sedan trycker på, enligt turbobelastningsmätaren. Intervallerna när det väl hänger sig blir allt längre och längre. Tar jag bort koden så håller sig koden borta tills jag ger lite gaspådrag, då slår P0100 på igen, Det verkar ge två avvaktande, pending, koder och en som gäller.
Jag har letat läckage på vakuum slangar och luftslangar, gjort rent luftfilter och egr-ventil. Ska ge mig på att kolla lite kablar i eftermiddag tänkte jag, sen är jag helt tömd på ideér och google verkar inte kunna ge mycket mer heller. Var och pratade med en verkstad idag och det vanligaste felet verkar vara just kontakten till styrdonet (vart sitter det?). Tyvärr är det helt fel på året för att försöka få tid på verkstaden för alla semestrar så kunde inte få så mycket mer hjälp.
För informationens skulle så har bilen rullat 301xx mil, inga modifikationer.

Tacksam för all hjälp jag kan få! Lovar att återkomma med rapport om det löser sig!