Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: _Skalmans 9-3 SS Aero

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor _Skalmans avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    54
    Medlem#
    10101

    _Skalmans 9-3 SS Aero

    Hej!

    Efter att ha smugit runt här på forumet en längre tid utan att göra något väsen av mig tänkte jag skapa en liten projekttråd om min nyinförskaffade bil.
    Tänker att det kanske kan vara trevligt med en liten presentation utav mig först:
    Marcus heter jag och har alltid varit intresserad av bilar, motorer och elektronik.

    Min Saabkarriär (och bilkarriär) började med OG 9-3 utav 1999 års modell

    Denna bilen uppdaterades med bla en ny halvskinnsinredning från en 9-3 sport editon, aeroratt mm. Lite trim fick den också smaka på, då det var en 154 hk maskin från början blev det en rejäl skillnad
    Planen jag hade var egentligen att bygga vidare på denna, trimma den mer, försöka fixa till chassiet så gott det går

    Men jag kände att jag hellre ville prova något nyare och då fanns det för mig bara en kandidat: 9-3 Aero SS.
    Jakten på den rätta 9-3:an kunde börja, och den tog sin tid då jag hade rätt hårda krav, bilen skulle gärna ha så mycket lull-lull som möjligt, men kraven var:
    Ljus inredning, gärna helskinn
    Taklucka
    Inte minsta stereon
    Laserröd

    Tillslut efter några månader av blocketknarkande och facebook köp&sälj-missbruk hittade jag den:
    IMG_20160622_210235.jpg
    Som ni ser är den inte särskild laserröd
    MEEN, den har allt annat jag letade efter + lite till, bl a Hirsch twinpipe och 19" BBS-hjul

    Åkte 30 mil för att titta på bilen, var utlovat att ingen rost skulle finnas på bilen samt inga andra större defekter eller problem. Lät ju bra...
    Tyvärr fanns det lite rost i framskärmarna. Det var dessutom rejäla oljud från kupefläkten och stundtals lät som någon spärrat in en hackspett i den. Frontläppen har levt ett hårt liv och ser ut därefter.
    Ett hjullager fram var dessutom tokslut. Även frambromsarna.

    Nåväl, nu hade vi ju åkt rätt långt och det är inte ofta en bil med den här specen dyker upp, den var dessutom väldigt fräsch i övrigt. Så den fick följa med hem.

    Vad finns det då för planer att göra på bilen?

    Byta hjullager fram [X]
    Byta frambromsar [X]
    Ny grill []
    Ny frontläpp []
    Lackera lister och handtag i bilens färg []
    Fixa rosten på framskärmarna []
    Nya emblem [X]
    Fixa centrumkåpor till 2 av fälgarna []
    Rycka av all hemsk toning som sitter överallt [X]
    Rejäl polering []
    Interiör rekond [X]

    TX-bromsar []
    Mer effekt[]
    Foliering? Även om jag gillar svart mer och mer för varje dag...
    Senast redigerat av _Skalman den 2018-10-15 klockan 20:53.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •