Håller på att uppgradera fjädrar och stötdämpare på min 9-3 SS 04 och passade på att köpa nya fälgar. Siktade på 18" men såg några 19" som var sjyssta på blocket. Lyckades pruta ner de till 3500 och söker nu efter däck till dessa. Var osäker på 19" eftersom jag inte vill att bilen ska va för stötig men chansar på att det ska bli bra. Blir gött stuk!

Fälgarna är 19"x8J med et 35.

Ska endast sänka bilen med 20 mm med lesjöfors fjädrar så blir ingen 30 eller 40 sänkning!

Däckena på fälgarna är kassa men det sitter på 235/35 R19 som verkar va standard på 19" däckena till saab vad jag sett. Det jag är osäker på är att belastningsindex ska va 93 på 9-3an maxlastad och 235/35 finns endast som 91. Däckena som sitter på är 91 men vill kolla om några haft bra erfarenhet av att ha lägre index? Förmodar att man får köra med lite högre lufttryck i däckena för att de inte ska bukta lika mycket och slita jämt. Kanske köra med xl däck för att kompensera? Såg några billiga firemax fm601 kina däck för 500 kr som har xl men ändå bra betyg i eu tester med C i bensinförbrukning och B i våt väglag. Inte sugen på dyra däck i nuläget.

Funderade på att köra 225/40 19 istället för att kunna ha högre index. Dock påverkar det hastigheten m.m. lite och bilen står lite högre med dessa. Men kanske inte märks.

Vad tycker ni och vad har ni för erfarenhet?