Då ska vi se om någon kan hjälpa mig att bli lite klokare...

Har haft bilen i över 3 år nu och den har fungerat mer eller mindre klanderfritt, fram till förra veckan.
(06:a 9-3 2,0t med Maptun steg 1, som gått snart 23k mil)

Förra onsdagen bestämde den sig för att inte starta. Jag tog då fram "Maptundosan" för att se om jag kunde läsa ut några felkoder, den hittade inga. Därefter tryckte jag ändå "clear errorcodes" varpå jag hör ett ljud från motorutrymmet som låter som en elmotor som jobbar mot ett stopp eller så. Men bara för en sekund eller 2.
Därefter provade jag starta bilen igen och den small igång direkt. :-/

Bilen besiktades därefter i lördags med blanka papper. Dock så kunde han läsa ut en felkod "B0357" "Styrenhet ej programmerad - Permanent" på ICM.

Därefter fungerade bilen perfekt igen tills ikväll då den åter vägrade starta.
Provade att göra samma procedur med felkoderna som tidigare men utan framgång (Samma ljud som tidigare uppstår varje gång man gör detta, nån sorts nollställning av systemet?).

Bilen tänder till vart annat försök ungefär, men den går inte igång.

Ska imorgon kontrollera säkringar samt testa koppla ur batteriet i en timme. Hade för övrigt funderingar på det kunde vara spjällhus eller vevaxelgivare, men det visas ingen felkod på nån av dem. :-/
Hoppas verkligen inte det är ICM som är problemet, sitter ICM3 i och de verkar inte så lätta att få tag på till hyffsat pris.

Någon som varit med om något liknande?

Mvh
Sonny