Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 9-5 -00 Startproblem

Trådad visning

  1. #1

    9-5 -00 Startproblem

    Hej,

    Har en 9-5-00 2.3t som gått 25000 mil. Har startat och gått hur snällt som helst i vinter men nu tänder den inte alls. Felkod P1312 + P13?? tyder på att det är tändkassetten som det är fel på. När jag skulle byta den och tändstiften så visade det sig att tre av de som satt i såg normalt slitna ut medan det i cylinder 3 såg ut som det var helt doppat i olja (en del olja syntes även på tändkassetten. När jag googlat runt verkar det kunna vara en hel del saker, topplockspackning, trasiga kolvringar, sprucken kolv etc. Det jag är mest intresserad av är om det sannolikt är nåt dyrt för om svaret är "oavsett anledning så går det på 5000 minst" så är det skroten som gäller för bilen är knappast värd mer. Jag är inte så pigg på att sätta i nya tändstift och tändkassett för även om jag har skaffat en ny original så vill jag ju ogärna sabba den direkt, något jag är orolig för om det sannolikt är ett större motorhaveri. Så frågan är nog, är det kört (=dyrt) eller kan det vara nåt mindre allvarligt som är hyfsat lätt att felsöka?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-21 klockan 12:33.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

Liknande ämnen

  1. startproblem 9-5a
    Av Kenny trash i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-15, 19:33
  2. Startproblem
    Av eternaltears i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 19:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •