Jag inser att du har rätt, men det är också _väldigt_ konstigt. Jag menar, det jag kan tänka mig att skrota en bil för utan närmare felsökning är ifall den döms ut för rost av besiktningen. Det vet jag att jag inte kan göra själv och att det kommer kosta en hel del att låta någon fixa. Är bilen då gammal och lite allmänt sliten så, okej då, då får den väl gå till skroten.
Men för något så pass simpelt som att "den går illa" så kan ju även en enklare felsökning på billig verkstad för kanske 1-2000 köpa bilen rätt många mil till.

Sen är det väl så att många verkstäder inte är att lita på för fem öre. Skulle inte förvåna mig om ägaren _varit_ på verkstad och frågat och att de då sagt att det nog är motorn som är slut och att det kommer kosta 50000 att fixa, helt utan att ens titta på bilen. Jag har fått uppfattningen att bilverkstäder har extremt mycket att göra och att de i princip bara lagar bilar där ägaren insisterar på att få sin bil undersökt och lagad och att de helst vill slippa och därför drar till med något för att bli av med personen i kundmottagningen.