Hej är det någon som har erfarenhet angående bogsering av ovannämnda bilmodell
Skulle behöva dra den cirka 3 mil till närmaste verkstad !
Hej är det någon som har erfarenhet angående bogsering av ovannämnda bilmodell
Skulle behöva dra den cirka 3 mil till närmaste verkstad !
3 mil vet jag inte om jag skulle bogserat en automatare. Det ska vara korta sträckor i väldigt låg hastighet. Sedan är det ju såklart en bedömningssak vad "korta sträckor" och "väldigt låg hastighet" egentligen betyder...
Jag hade försökt lösa det med ett bilsläp istället. Bilsläp finns att hyra på många ställen och sedan behöver du en tillräckligt tung bil och troligen en förare med E-behörighet. Det brukar man kunna hitta i bekantskapskretsen på ett eller annat sätt.
Du kan ju höra dig för här, beroende på var du bor. Det är väldigt smidigt att ha sin ort skriven i profilen så ser dom som svarar direkt var du finns någonstans. Och troligen då också var det gäller någonstans.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Jo det förstås tänkte bara slippa hyra släp och fixa förare med E behörighet !
Ska ju enligt instruktionsboken funka att bogsera upp till 4 - 5 mil men det är ju onödigt och chansa förstås
Börja med att läsa instruktionsboken, där bör det stå hur man ska göra.
Det finns två grundproblem med att bogsera en automater, dels saknar den sin trycksmörjning, dels blir den varm.
Smörjningen kan ofta lösas genom att överfylla lådan (läs instruktionsboken för hur mycket och vilken olja som den ska överfyllas med), men detta ger extrakostnader och extraarbete, samt att den absolut inte får köras med extra olja i. Det kan därför bli billigare och bättre (mindre risk för fel) att transportera på biltransport. Om det är möjligt att köra motorn (så att oljepumpen går) kan man bogsera utan problem. Det finns enstaka modeller (inte Saab) som även har oljepump på utgående axel och därför går att bogsera obehindrat.
Att den blir varm betyder att man bara kan bogsera en begränsad sträcka i taget innan man måste stanna och låta den överfyllda växellådan svalna, 3 mil borde kunna fungera.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Hej
Borde funka att bogsera, låg hastighet och växellåda n?
Heter man skogsvägsraggarn så "borde" man kunna slita bort drivaxlarna vid vägkanten....
Det ingår i skogsraggarens arsenal av "hopplösa" vägreparationer. Precis som att backa upp bilen på ett vägräcke för att byta en punktering om man inte har domkraft med sig...
ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad
En del vanliga "GT-bilar" har motoroljetemp-mätare, onödigt på de flesta bilar. Oljetempmätare på automatlåda däremot är klart motiverat på vanliga svenssonbilar med momentomvandlare. Kör man en sådan med husvagn kan växellådsoljan bli svart efter en semestertur. Så automatare med dragkrok kan vara lite vanskligt att köpa begagnad.
Det är ju ganska kallt ute nu, så jag tror inte att oljan överhettas av bogsering i lugn takt 3 mil. Skulle själv bogserat den i 20 km/h, med eventuellt ett stopp efter 2 mil för kylning - men det är vad jag hade gjort, utan att ge några garantier på att lådan förblir oskadd av det.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Om den ska till en verkstad, som i TS fall, så får man ta hänsyn till att de kommer att ta betalt för att återställa nivån i automatlådan, så jag misstänker att vanlig bogsering inte är billigaste alternativet (om motor inte går att köra).
Själv har jag fyra av fem gånger jag blivit inblandad råkat i stopp som krävt bogsering av automater låtit bilen åka bärgningsbil för att kostnaderna gått på ett ut ungefär. I det femte fallet kunde vi köra motorn på tomgång tillräckligt mycket för att upprätthålla smörjningen och bogserade på vanligt sätt utan överfyllning.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Vadå "återställa nivån"? Tror du att en del kommer förbrännas bort? Notera att jag inte föreslagit ngn uppfyllning före bogsering, så du kanske citerade fel person här?
Jag har bogserat automater hyfsat många ggr, dock som längst 2 mil, men aldrig till en verkstad - allt som görs på mina bilar görs hemma. Med två undantag, båda med min Volvo 340. Var in och frågade om måtten för injustering av ventilerna, och bara så där ändå när jag var på väg att åka hem och skruva, frågade jag för kul skull vad ventiljustering kostade. Fast pris 298 kr. Tänkte att det var kaffepengar så jag lät dem göra det. Den andra gången var när jag beställde nya CVT-drivremmar på Volvo. 3.000 kr kostade de. Med ventiljusteringen i minne, samt att det är bökigt att byta utan specialverktyg, frågade jag vad det kostade inklusive arbete hos dem. 3.750 kr. Det var ganska lätt val. Men annars har mina bilar ALDRIG sett ett verkstadsgolv annat än garagen hemma. För att återkoppla till ämnet - i mitt fall har ingen autolåda tagit stryk, som märkts i alla fall, men jag kan ha haft tur och jag ger som sagt inga garantier för att det är oskadligt.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Den har jag praktiserat fast då på en -69 Camaro i samband med sk. Street Racing (enda missödet den säsongen och det hände efter målgång, vi slutade obesegrade i 6 av 6 deltävlingar)
Här är jag väldigt nyfiken på hur man kommer ner från räcket, upp är inga problem...
Film tack
-11,6C just nu vid Mälarens södra sida, vädret på TV4 nyss visade -38 uppe i Övertorneå. Martin, montecarlson i Arjeplog lär nästan ta in sina Saabar till kvällen så inte glykolen fryser.... Och stackars katt när han skall ut, Fast det lär va myggfritt :-D
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad
Kan du visa men en Volvo och göra ett tubklipp
Det är därför man skall åka Saab!
Eller som en gammal gubbe på jobbet sa om fram resp. bakhjulsdrift, Har du någon sett en bonde spänna hästen bakom vagnen och fått den gå dit du vill?
Pälsmössa på!!
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Det är precis det där med oskadligt. Om man ska följa rekommendationerna ska den överfyllas, och detta alldeles säkert för att det blir, eller riskerar att bli, metallspån i lådan när smörjningen saknas.
Så dina erfarenheter av att skita i detta är högst intressanta.
Jag förväntar mig två sorters problem, dels en mängd metallspån (vilka bör hittas på magneten vid oljebyte, vilket jag antar har du sett vid det här laget), dels slitage på lager och kuggar som nomalt inte slits (vilket inte märks om den inte havererar eller plockas isär).
Så vad har du sett, och kan man uppskatta hur långt kan man kan bogsera en (Saab) automatlåda utan extra olja innan den havererar, för jag är övertygad att om att detta kommer att ske om man gör det tillräckligt lång sträcka annars skulle överfyllningskravet inte finnas. Det kan dock mycket väl vara så att sträckan den håller är tillräckligt lång för att man ska kunna strunta i risken, men jag är inte riktigt bekväm med detta utan hårda siffror.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag börjar med vad jag skrev i första inlägget: "Skulle själv bogserat den i 20 km/h, med eventuellt ett stopp efter 2 mil för kylning - men det är vad jag hade gjort, utan att ge några garantier på att lådan förblir oskadd av det."
I andra inlägget skrev jag "i mitt fall har ingen autolåda tagit stryk, som märkts i alla fall, men jag kan ha haft tur och jag ger som sagt inga garantier för att det är oskadligt."
Bör väl med all tydlighet framgå att jag är medveten om att detta inte är kalas för automatlådan. Om man inte drabbas av otur, så har man således inte behövt betala extra på verkstaden för att återställa oljan. That's all, men du skulle ändå hugga - vet inte varför riktigt?
Man får ju utgå från att biltillverkarna brukar använda både hängslen och livrem i sina rekommendationer skrivna i instruktionsboken - hade en Nissan en gång med varningstext "OBS! VIKTIGT! Vid byte av tändstift MÅSTE motorn vara avstängd... ". Och om Saab själva skriver i boken att man KAN välja att bogsera aktuell sträcka i låg hastighet, även om man helst bör använda dolly/trailer. Så är jag inte mer vårdslös än Saabs tekniker - du får väl ta upp saken med ngn gammal Saabanställd tramsmissionstekniker. Jag har varit noga med att skriva varje gång att det är INTE riskfritt. Du får ta det som du vill uppfatta det - man kan ju inte diskutera ifall du vill ha det till att jag framför att inget slitage kan förekomma.
Jag var tvungen att ta hem en aut 12 mil hemifrån en gång. Då var det ingen annan tanke än att hyra trailer. Det kan förvisso vara drygt att bogsera manuella så långt också, men de tar ju ingen skada.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Jag tror inte riktigt du förstår vad jag menar (och jag förstod inte från början att du bogserade utan att överfylla den).
I instruktionsboken står det att man ska fylla upp, och det är säkert av en anledning annat än att avskräcka från bogsering. Om man överfyller och alla följer instruktionerna bör det vara riskfritt.
Så vad jag undrar om du har någon information som gör att man kan värdera hur stor risk det är att bogsera utan att överfylla? För det finns definitivt situationer där man kan vara beredd att ta en kalkylerad risk att låta bli.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96