Nu har jag köpt en 9-5 Aero kombi -00. Bilen har gått 11400mil och samtliga servicar är gjord förutom 1500mils serven. Detta medförde att jag krävde av säljaren att han skulle lämna in bilen först och kolla upp problemet med vevhusventilationen.
Och vad blev svaret...? Jo Kamkedja, drev mm samt balansaxelkedja mm behöver bytas, tråg tas ned och skrapas mm. Totalt en affär om ca 22500 kr.
Säljaren fick dock igenom detta på maskinförsäkringen (Saabförsäkringar) och jag köpte bilen med reservationen att skadan skall lagas för att köpet skall vara legalt.

Nu har bilen varit inne på reparation i 3 dagar och jag fick ett telefonsamtal från verkstaden där de säger att turboaggr är HELT skrot!

Min fråga blir då: Skall inte detta täckas av skadan? Framför allt står det ju i försäkringsbrevet att maskinskadan fram till 15000 mil /6 år skall täcka turboaggregat.
Kan raset vara en följd av oilsludge??

Bilen har gått HELT fint utan NÅgot som helst oljud under den veckan som jag har haft bilen, och verkstaden säger att det är helt otroligt att bilen överhuvudtaget gått framåt...?!?!?!

Något som kan hjälpa mig med info om vad som gäller för vevhusventilationsproblemet/ maskinskadeförsäkring??
Ytterst tacksam för lite info.
/Danne