Nu närmar sig årsmötet och jag funderar lite på hur framtiden för STCS forum egentligen ser ut.

Forumet är nu nere på en så pass låg bemanning att det knappt är styrfart. Tråden där hjälp med att utveckla efterfrågades gav inget mer än erbjudande om hjälp med korrekturläsning, inte en enda som kunde utföra lite "hårt" arbete med forumet. Antalet aktiva användare är på ett "all time low" där vi i nuläget ligger på 1260 aktiva användare per månad, och då räknas alla "one hit wonders" (användare som registrerar sig och skriver ett enda inlägg) in i det. På bara 1,5 år har vi gått från 5500 inlägg per månad till under hälften, ca 2500. Antalet sidvisningar har minskat med en tredjedel på samma tid (färre besökare men också färre inlägg per besökare, dvs de som postar mycket lämnar).
Samtidigt fortsätter forumet att kosta runt 15000 per år i ren server/nät-kostnad. Visserligen får vi in pengar för Google-reklamen, men med färre och färre sidvisningar, desto mindre pengar flyter in.

Klubben har ju mer eller mindre flyttat sin verksamhet till Facebook och även om jag inte ger mycket för den plattformen så röstar ju medlemmarna med fötterna och väljer Facebook framför forumet. Kanske är det dags att kasta in handduken med hedern i behåll? En möjlig lösning för att inte den samlade kunskapen skall gå förlorad är att vi gör som 9000-klubben och "skänker" alla inlägg till SAAB-klubben att integreras med deras forum.

Jag vet att många med mig gillar forumet, men vi är i en ständigt krympande minoritet och kanske skulle klubbens pengar kunna utnyttjas till något bättre än att bekosta några gamla uvars internet-nöje? Jag känner mig också mer och mer färdig med hela grejen, inklusive bilmärket, och jag ser inte att det finns någon som är ens i närheten av att vara intresserad av att ta över ansvaret för forumet. Det känns lite som att allt hänger på mig nu.

Rent krasst måste man ju inse att antalet SAAB-ägare inte kan öka, bara minska med att bilar skrotas bort. Kanske är det redan nu dags att kraftsamla under ett paraply för att behålla så många som möjligt?

Ja, vad tycker ni?