Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Olja vid luftfilter, vid turbo och IC rör till spjällhuset. NG9-3 B207

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -

    Olja vid luftfilter, vid turbo och IC rör till spjällhuset. NG9-3 B207

    Som rubriken lyder så har jag lite olja varsans i och runt motorn.

    Har en 9-3 b207l motor, 2.0t. 2004 Vector.

    Det hela började med att jag såg oljeläckage under motorn när jag bytte olja sist. Beställde vevaxeltätning eftersom det var en del olja däromkring.
    Har planerat en biopower konvertering snart och ville fixa läckan och andra saker innan.

    Igår när jag började meka med att byta packning såg jag att det var olja även längre upp och vid vipparmskåpan. Tänkte inte mycket på det utan tog loss remskivan och bytte den packningen. Såg att det var inte jättemycket läckage där. Packningen hade ett litet hack från när de bytte den sist som förmodligen orsakade läckan tänkte jag.

    När jag ändå höll på så testade jag remspännaren och såg att den gnisslade. Så började att demontera bort det. I den vevan monterade jag bort luftfilterhuset m.m. och såg oljespill däromkring. Var inte så kul. Demonterade vidare och finner mer olja vid turbon. Ser rent ut annars och inte färgat eller något utan ren olja. Har ej märkt något annat dock med rök eller sådant när jag startar eller kör.
    Tog loss den större slangen som går från vipparmskåpan till turbon och ser att den är kladdig och smutsig inuti. Förmodligen den som hör till vevhusventilationen.

    Kollade längre fram på IC rören och märkte att de va oljigt vid vad jag tror är någon temp givare och fram till spjällhuset som är rätt insmetad med olja och smuts. Så får iallafall demontera IC rören och göra rent alla inuti! Kul!

    Så frågar nu er experter om vilja möjliga orsaker det kan finnas?!

    Jag misstänker följande:

    * att PCV eller vevhusventilationen felar och släpper ut mer än avgaser under drift och orsakar läckan. Antingen att den är öppen eller inte öppnas. Plus att det också trycker ut olja ur de andra packningarna samtidigt orsaken till att det läcker mycket?
    * Att packningarna i turbon är dåliga och den släpper olja den vägen. Kände på turbon och axeln känns styv och rör sig inte en m.m. i sidled och snurrar väldigt lätt. Inga läckor runt turbon annars. Hopps inte det är turbon!
    Den jag köpte bilen av sa att de hade bytt turbon kanske ett år innan. Alla vakumrören och sådant är nya som går till turbon och den ser hyfsat fräsch ut utvändigt.

    Kan alla oljerester vara från ett tidigare turboras? Har inte märkt att bilen blå- eller vitryker något. Eller har jag bara haft tur och hittat det precis i tid?

    Några andra möjliga orsaker?

    Ska för säkerhets skull förmodligen imorgon demontera spjällhuset och testa pcv ventilen som sitter i insuget. Ska oavsett om den är bra eller dålig byta den och byta packningen till insuget när det ändå är av. Så ska förbi saab service stället beställa ny PCV ventil och packningar.

    Tacksam för all hjälp!

    Edit: Liten eftertanke? Normalt med lite olja i ledningarna? Kanske en oljefälla innan turbon vore nåt?
    Senast redigerat av Esaus den 2015-10-21 klockan 03:08. Anledning: eftertanke oljefälla

Liknande ämnen

  1. Olja runt spjällhuset, varför? 9-5
    Av toorp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 16:03
  2. Olja på spjällhuset
    Av fiatfan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-14, 10:17
  3. Hjälp! 9-3 Aero Läcker olja vid Spjällhuset !?
    Av AeroT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 15:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •