Hej där experts!
9-5 2.3t Vector automat MY2005 med 17k mil på mätaren. Ej moddad.
Bilen (motorn) stoppade på motorvägen häromveckan.
Dödsryckningar från motorn och Check Engine tänds. Bara att rulla åt sidan o bärga.
Symptom:
Motorn gick under semestern lite ryckigt runt 130 km/h och jag misstänkte TändKasetten. Tog ur den och letade beteckning. Helt blank. Inte en siffra/bokstav eller etikett. Äkta piratkopia alltså!
Och så la bilen av förra lördagen. Hembogserad och jag försökte starta den vilket inte gick alls.
Har gjort följande:
1, Bytt till original TK från Maptun, inkl nya stift. (Nu startar motorn och går rent och fint, MEN helt utan laddtryck. Laddtrycksmätaren går kanske till "kl 10 eller halv 11", inte mer.)
2, Bytt vacuumslang från spjällhuset till MagnetVentilen på torpedväggen. (Var torr och fnasig)
3, Haft sönder det vacuumröret med backventil i plast (det som går från T-korset mellan vacuumpump och bromsservo till insugningsröret) Lagat röret och innan dess kontrollerat den backventil som sitter på röret fungerar. Nu är det tätt.
4, Lossat både R resp W-slangarna från magnetventilen som styr wastegaten, men helt utan resultat. Lossar man R, eller är det W, skall man tydligen få "fullt tryck" då man kopplar bort wastegatefunktionen, men icke.
Noll tryck, nada, ingenting ...
EN förändring dock sedan tiden innan motorstoppet; motorljudet har nu ändrats när man kommer uppåt 2500 - 3000 rpm. Tidigare var motorn "tyst" som sig bör med original insugningssystem, men nu "råmar" den lite vid gaspådrag, samtidigt som ingen turbo laddar. Råmandet låter ungefär som om ett öppnare insug på en vanlig sugmotor.
Jag spekulerar i (men har inte kontrollerat) att en insugsslang har lossnat från IC´n eller om IC´n har tappat en gavel? (Är det plastgavlar som på vissa kylare?)
K a n en avhoppad insugsslang göra att turbon inte laddar, alltså att wastegaten står på vid gavel o hela tiden släpper förbi avgaserna? (Jag tycker att det är "varmt" i motorrummet när man öppnar huven efter en provkörning, varmare än normalt. Är det något jag tycker eller blir det så när avgaserna får passera vid sidan av turbinhjulet? Inbillar mig att avgaserna, när de går rätt väg, kyls av turbinen ...???
Om en slang hoppat av, känner styrsystemet av att det inte är samma luftmängd som passerar LMM och vidare i systemet?
O m en slang hoppat av, då går all insugningsluft direkt in i den och inget luftflöde passerar LMM/turbo/IC. Då får styrsystemet fnatt o begränsar turbotrycket?
Jag spekulerar en del och kanske svarar jag t o m rätt på en del av mina egna frågor, men vill gärna ha det bekräftat av ni som kan/vet o har mekat en del med liknande fall.
Okej, en massa if´s and but´s men hoppas på några svar iaf :-)
Go kväll!
Johan W