Hej!
Har upptäckt att min baklucka inte låser sig och förstår mig inte riktigt på det hela...

Nyckeln går inte runt i låset. Jag har sprayat låsolja, vilket inte har hjälpt. Någon tidigare ägare kan ju ha bytt lucka och därmed låscylinder vilket kan förklara detta, såvida den inte hålls magnetiskt eller på något annat magiskt sätt. Eller kanske är det så att det inte är ett lås/lås-upp-slags-lås utan ett som bara går att låsa upp och sen låser sig själv, vilket gör att det inte svarar när luckan redan är upplåst.

Vad jag förstår så ska den egentligen vara låst hela tiden. När man låser upp den så börjar en timer på 2 minuter varpå den låser sig igen?

  • Låser jag bilen med fjärren så är och förblir luckan alltså olåst. Öppnar jag den då, så går larmet.
  • När jag trycker lås eller låsupp på fjärren så hörs det från alla dörrar, men inget från bakluckan. Kanske är som det ska vara?
  • Trycker jag på bagageknappen på fjärren så låter det "tjutt-tjutt" från bilen.
  • Trycker jag på knappen i förardörren händer vad jag märker ingenting.
  • Idag när jag satte mig i bagageutrymmet, stängde luckan och lyssnade när jag använde fjärrens knappar så hördes ingenting från centrallåset på bakluckan. Jag tyckte mig höra ett ljud vid låsning/upplåsning någonstans från där tanklocket är. Men i efterhand har jag kommit på att det lika gärna kan vara något ljud från ena bakdörren.


Det är ganska mycket som "inte märks" i fråga om centrallåset i bakluckan när jag försöker öppna den. Men det kan ju förstås ha att göra med att den redan är öppen och något känner av det.

Jag borde kanske sätta mig i, trycka öppna och vänta på att någonting ska hända efter ~2 minuter (eller vad timeouten kan vara)?

Lite var jag inne på trasig TWICE, men allt annat funkar ju och larmet känner av när man öppnar luckan. Någon tråd var inne på en nollställning av larmsystemet, men det låter som en TECH2-grej och det har jag inte. Så är det så, så blir det svårt att testa.

Jag har mätt lite på elen, men det är väl egentligen här jag skulle vilja ha hjälp Vilka kablar runt (central)låset i bakluckan ska ge vad vid vilka tider/händelser?


Tack på förhand!