Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
https://www.youtube.com/watch?v=xo2eBxTqKSI

Snudd på imponerande att begå så många fel på en sådan enkel sak som ett oljebyte:

1) Fel typ av olja används. Biltemas semisyntet. Mig veterligen är det bara en blandning mellan mineralolja och syntetolja. Det finns inga fastställda gränser om proportioner
eller så. 99 delar mineralolja och 1 del syntetolja får säljas under benämningen semisyntet. Störst är väl risken att oljan koksar i motorn.

2) Han smörjer in nya packningen på filtret med oljekladd från plastskyddet under motorn. Hur mycket grus finns inte där?

3) Han fyller ingen olja i filtret, vilket leder till att motorn och turbon får gå onödigt länge (några sekunder) utan oljetryck.

4) Han noterar inte att den gamla packningen sitter kvar utan monterar dubbla packningar, varpå oljan sprutar ut när han startar bilen.

5) Slutligen drar han åt pluggen med stans jävla hävstång

6) Avslutningsvis sätter han sig i bilen med oljig tröja på ryggen. Fina fläckar på ryggstödet lär det bli som lär lämna intressanta avtryck på annat än garagekläderna...




Kanske är jag onödigt hård i mina omdömen, men jag mådde nästan dålig av filmen. Vad säger ni andra?
Är du mekaniker?