Jag kände på mig att den här dagen skulle komma och nu är den tyvärr äntligen här.

Min navigator i bilen har börjat läsa skivan sämre och sämre.

Verkade inte finnas så många trådar om detta här så jag antar att det ändå inte är allt för vanligt, än?

Eftersom dvd skivan som har datan till gpsen sitter bakom skärmen har jag i princip aldrig behövt öppna denna.
Det har hänt vid någon semester eller liknande eller när jag köpte bilen och var allmänt nyfiken.
Skivan är således rep och smutsfri vilket dubbelkollades senast idag.

Bilen är en -08 som jag ägt sedan 2011 och stod tidigare i varmgarage.
Sedan i våras har den fått stå ute för jämnan och jag bor nära kusten vilket gör att det är ett väldigt fuktigt klimat (om det nu är en ledtråd).

Skärmen startar upp som vanligt och eftersom alla övriga funktioner inte ligger på dvdn så är iaf inte skärmen helt obrukbar.
Allt övrigt förutom gps finns så det är inte dödsdomen än så länge.

Sedan några veckor tillbaka har den börjat trilskas med att den inte kan läsa skivan.
Fenomenet verkar värmebetonat till den grad att om jag startar bilen på morgonen eller att den är kall (max 10grader utomhus) så får den problem att läsa.
Jag brukar nu starta om bilen efter cirka 5min bara för att få igång gpsen. Jag stör mig på att den inte funkar helt enkelt.
Då startar den men jag upplever det som att den ändå har svårt att läsa skivan.

Ska testa lite olika saker;
- byta skiva
- ta bort batterikabel
- Vill helst inte göra det men lite kameralins luft på burk kanske skulle kunna få bort damm eller liknande. Men det riskerar att ge ESD skador istället.

Fler förslag?

Jag gissar mig till att lasern har börjat ge sig.
Det känns inte kul att behöva betala för en ny enhet då man vet priset på begbilar osv.
Man kanske kan höra sig för med någon som bytt laser på en dvd spelare tidigare?