Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Bränslefilter inline / banjoskruv OG9-5

Trådad visning

  1. #1
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162

    Bränslefilter inline / banjoskruv OG9-5

    Hej

    Tänkte byta bränslefilter på mina 9-5or -05 och -07 och det ser inte ut som det gör i WIS
    WIS stämmer överens med min 9-5 -00 som har banjoanslutningar.

    Tänkte att det är bäst att ställa frågan hur man byter dessa innan jag börjar pilla så jag inte blir stående p.g.a.. att jag får bort det gamla men inte dit det nya.

    Det ser ut som att det är liknade anslutningar som finns i motorrummet där något skall pillas in för att frigöra filtret. Inget jag själv pillat med.
    Är man hjälpt av denna från Biltema? Edit: Näe, förmodligen inte.

    De nya filtren ser ur så här
    Nya_Filter.JPG

    Och det i gamla i -05'an ser inte så roligt ut , har sprayat på lite Mos2 olja på anslutningarna så därför är det blött.
    Bränslefilter.JPG

    På -07'an sitter anslutningarna närmare själva filtret och det går lätt att vrida på slangarna men jag antar att man skall dra dem rakt ut från filtret utan skruvande?
    Bränslefilter_2007.JPG
    Eller är det något som går att göra utan specialverktyg?



    Edit2: Googlade lite mer och hittade bilder på verktyg samt ett foruminlägg om just detta byte
    Inj6.jpg
    Mer som detta verktyg ser ut borde det vara lite mer mellanrum mellan filtret och kopplingen "quick couplines" som Saab/GM verkar kalla dem för att få in ett verktyg i konans bredaste det närmast filtret på -07'an, eller är det någon som tryckt på det för långt om det nu går?
    Tråd på Saabscene

    Edit3: Hittade mer tänger på drömfabrikens hemsida som är värdelös att söka på och de verkar likna de som finns i Saabscenetråden (The 1/4"-5/16" tool which looks to be the right size but has no apparent effect.)
    Bränsletänger.jpg
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-03-14 klockan 18:14. Anledning: bild på -07'an som ser lite annorlunda ut. + Goolgat lite mer
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Gäng på banjoskruv TD04 9000
    Av Mr cba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 19:08
  2. [LÖST] Inga hål i banjoskruv,vattenkylning OG9-5 B2x5E
    Av Dirty Sheep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 21:30
  3. Var köpa dubbel banjoskruv M14
    Av Danjell i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •