Hej!

Köpte en 95 2,3T 170 hk från 1999 med 22 000 mil på mätaren billigt (12 000 kr) utan garantier igår från en mindre bilhandlare väl medveten om turboaggregat och att det kan fela och att ett nytt kostar 4 000 kr på Biltema och att ett byte inte verkar så märkvärdigt med Haynes-boken. När jag kollade oljan när jag provkörde bilen var där bara lite grann längst ner på stickan så slarv med oljan har säkert förekommit och servicehäftet har endast stämplar fram till 3 000 mil så vad bilen varit med om är liksom okänt. Jag är väl den 7 ägaren om jag nu minns rätt. Ingen blårök när jag provkörde bilen och ingen senare igår när jag köpt bilen och körde omkring lite.

Idag körde jag lite längre sträcka typ 6-7 mil och testade vad bilen går för på E22:an med S-knappen på automatlådan intryckt och fullgas några gånger. Sen lugnade jag ner mig och svängde av motorvägen och körde väl typ en mil. Helt plötsligt ryckte det till och börja låta lite. Nästa gång jag släppte gasen kom ett blått moln bakom bilen som helt skymde bakåtsikten. Sen började det att väsa vid gaspådrag och bilen är orkeslös. På tomgång går bilen lika jämnt som innan så att topplockspackningen skulle ha gått verkar väl mindre troligt eller?

Nog låter detta som ett turboras enligt formulär 1a? Jag vill få det bekräftat av er som vet mer än jag. 4 000 kr för ett fabriksnytt turboaggregat tycker jag inte är så farligt på denna bilen för i övrigt är den i mycket gott skick. För att vara så gammal så är jag förvånad över den vibrationsfria gången oavsett hastighet. Ska ju faktiskt besöka bilhandlaren imorgon och berätta vad som hänt. Kanske, bara kanske att de byter aggregatet om jag kommer med det i handen så slipper jag.