Hej!

Äger sedan nov 2013 en Saab 9-3 kombi, 2010 års modell, 2.0t-motorn som gått ca 11600 mil. Det har blivit dags för service, 4 år-/12000-milintervallet. Enligt serviceboken är det en mellanservice. Nu till mina frågor:

Hur fungerar samspelet mellan huvud- och mellanservice kontra de punkter som faktiskt ska kollas enligt serviceprogrammet? Borde inte serviceprogrammet snarare än typ av service styra vad som kontrolleras? Om serviceprogrammet säger en sak, kan det momentet i sin tur kollas/hoppas över beroende på om det är huvudservice eller mellanservice, eller vad är syftet med två servicenivåerna?

Jag har efter många om och men fått två prisuppgifter på vad en mellanservice som ska omfatta samtliga punkter enligt serviceprogrammet för 4 år och 12000 mil ska omfatta. Ca 2200 kr hos Mechanum i Malmö och 4750 hos Nilssons Bilcenter i Lund. Båda är auktoriserade på Saab, men är det verkligen rimligt att det är så stor skillnad? Bilen fungerar som den ska, och jag är endast intresserad av att följa serviceprogrammet för bilen, inte kolla på en massa andra saker.

Och olika 3D-nivåer (som jag också erbjudits) är det bara till för att förvirra? Hur väl motsvarar de de olika servicenivåerna mellan- och huvudservice respektive vad serviceprogrammet olika intervaller säger?

Många frågor, men som ny bilägare känner jag mig väldigt okunnig och inser hur lätt det hade varit att lura mig.

Tack för er hjälp!