Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Passande versioner av SID och ACC paneler i OG9-5 OG9-3

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Passande versioner av SID och ACC paneler i OG9-5 OG9-3

    Hallå alla!
    Den senaste tiden har jag fördjupat mig lite inom den djungel av SID paneler som finns till våra kära Saabar. Detta för att slippa besvikelsen över att köpa hem något som inte fungerar som tänkt. Den insamlade informationen har sedan sammanställts i excel för att få en bra överblick.
    Denna data har även kompletterats med liknande jämförelse av art nr för ACC paneler från Saab 9-5 och 9-3.
    Det sammanställda resultatet glädjer förhoppningsvis någon då det finns mycket oklarheter på forumet kring vilka som passar/inte passar. I detta inlägg tar jag inte hänsyn till att det liksom med det mesta annat går att få en fungerande SID från "fel" årsmodell installerad med modifikationer.

    Exempel på konsekvenser som kan drabba den som kopplar in en felaktig SID panel:
    Varnar ständigt för låg spolarvätska
    Tutan fungerar inte
    Rattknapparna fungerar inte
    Tutan är igång konstant
    Detta bara för att nämna några problem jag hört om som är kopplat till felaktig SID display.

    Bra att veta innan du fortsätter läsa:
    SID paneler passar INTE mellan modellbeteckningarna 9-5 och 9-3, utformningen av skalet samt kontakten är annorlunda.
    Bild 9-5 SID display:

    Bild 9-3 SID display

    Detsamma gäller för ACC panelerna!

    SID1 är en enklare version av display med färre visningsalternativ
    SID2 är den fullständiga displayen med inbyggd färddator
    Panelerna är grupperade (nyaste versionen/art nr längst ned i listan). Bytt endast till art nr inom din "grupp", förutom om du byter från SID1 -> SID2 eller tvärtom, hoppas ni förstår vad jag menar! Årsmodellen bredvid varje art nr är endast för att illustrera vilken årsmodell just detta art nr satt i.

    Först ut är SID paneler till Saab 9-5 årsmodell 1998-2005
    Bytet mellan SID1 och SID2 inom samma spann av årsmodell ska inte vara något problem! Dock är det absolut vanligast med SID2 i våra 9-5or (vet faktiskt inte ens om/var SID1or sålts till Saab 9-5)


    Som ni ser finns där en del fallgropar att se upp för. Displayerna mellan år 1998-2003 ser identiska ut så det är lätt att få fel! Däremot årsmodell 2004-2005 har fått en ny kontakt vilket gör dem lättare att urskilja.

    Vad som gäller för SID displayer Saab 9-3 årsmodell 1998-2003

    Här är det betydligt enklare uppbyggt, hårdvarumässigt sätt passar alltså alla displayer mellan år 1998-2003.

    Acc paneler Saab 9-5 år 1998-2005

    Verkar vara samma panel mellan år 1998-2005

    Acc paneler Saab 9-3 år 1998-2003

    Verkar som att art nr avlöser varandra men det finns olika versioner av mjukvara som ställer till det. Om detta är programmerbart med tech 2 är i nuläget oklart.

    Detta är vad jag kommit fram till i nuläget. Siffrorna är alltså helt hårdvarubaserade och exempelvis till SID panelerna korrigeras mjukvaran för att passa olika bilar.
    Dock vad jag förstått angående ACC paneler så ska dessa inte ha någon specifik mjukvara utan bör passa rakt av.

    Sid panelerna är inte som radioenheterna att det ska giftas ur/in med tech 2 för att fungera. Däremot görs en "reservdelsprogrammering" där bränsle, kaross, motor, serviceintervall osv specificeras för att få så exakta beräkningar som möjligt på SIDens värden. Detta gör alltså att man smärtfritt kan hämta en SID display från en bil med samma setup som sin egen och den fungerar plug and play. Skiljer bilarna sig delvis åt kan SIDen fortfarande ge hyfsade värden.

    Sådär, nu är klockan alldeles för mycket och jag säkert glömt en del men det är bara att hojta till så ändrar jag!
    Tack för mig!
    Owla
    Senast redigerat av Owla den 2015-01-29 klockan 18:52.
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

Liknande ämnen

  1. Versioner på tändkassetter
    Av maaaakn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-07-31, 14:31
  2. SID Paneler
    Av proggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 13:43
  3. damasker och paneler (billigt)
    Av J.L i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 12:01
  4. alu paneler från dns trading?
    Av RallyAnders i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 05:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •