Hej!

Många sitter med dåliga glas på sina plaststrålkastare,Saab är verkligen inte den enda bilen som får dessa problem. Problem blir att besikta bilen då ljusbilden blir dålig och även själva ljusflödet.

Lösningen på detta har många testat och dom flesta säger sig lyckas bra,dock så kan man få till nästan hundra procent som nytt.
Jag testade ett kit som Norton säljer,,kallas "Headlight restorer kit"

Här följer en arbetsbeskrivning och bilder på resultatet som jag åstadkom:

Första bilden,så här såg lyktan ut från början,nån har testat turtle vax variant innan på denna lykta,han tröttnade efter cirka 10 minuter...


Sen kör man igång! Slippapper med 500 korn körs på rätt hårt med en oscillerande slipmaskin,papperet är 77mm i diameter för att vara smidigt att arbeta med,man ser stenskott väldigt tydligt så man kan slipa på tills dom är borta också!


Sen fortsätter man slipandet med 800 papper,även detta slipas torrt som 500.


Nästa steg blir med 1500 papper och vatten,nu använder man sig av papper med skumgummibaksida,då följer det konturerna på lyktan samt att det blir ett jämnare tryck.
På 500 och 800 använde jag mellanlägg i skumgummi också bara för att vara säker. Lyktan på en 9-5 är plan och fin så dom är enkla att slipa ändå.


Och fortsätter med 3000 papper och vatten! Detta KAN man skippa i värsta fall,polercremen som följer tar repor från 1500 korn men...


Sen följer polering med Creme,alla tillverkare kallar sina krämer det ena och det andra,I detta fall är det enkelt: Step one och step two! Norton kallar det även fine och ultrafine.
Första steget tas med en mediumkudde och andra med en softkudde,polermaskinen är inte oscillerande,bara roterande med hastighet upp till 2000rpm.



Och Voilà! Nästan som nytt! På bilden ser man lite stenskott och lite dammsmuts som jag inte torkat bort,detta var dom två första lyktorna jag gjorde och det tog ca en timme med en alldeles för liten kompressor.

Några andra lyktor jag gjort tar ca en kvart på varje och då slipar man mer i första läget för att stenskott ska försvinna.

Alla lyktor går inte att rädda,Dom flesta Xenonlyktor går bra men är det halogen så har ibland glaset ändrat struktur av värmen på insidan,detta har jag inte gett mig på då glasen inte är avtagbara. Ibland finns små sprickor som inte förrsvinner heller.
Dock så är det värt att göra detta då det är liten arbetstid och låg materialkostnad,det som kostar är inköp av "kitet",kostar ca 3000:- plus moms men då ingår allt! även maskiner. Papper finns som räcker till många lyktor!

Håll till godo med mitt tips!

/M