Jag har en 9-5 2.0t -00, som har gått helt felfritt sedan jag köpte den i somras. Nu de senaste veckorna har jag fått problem med att motortemperaturen snabbt sticker upp mot det röda området så fort jag belastar motorn det minsta.

Det går bra att köra om jag kör väldigt "snällt" och håller mig under 2000 varv/min, då hålls temperaturen stabil. Men så fort jag belastar motorn och kommer över 2000-2500 varv/min så stiger temperaturen på en gång. När jag sedan sänker varvtalet, eller står på tomgång, så sjunker temperaturen ganska snabbt tillbaka till det normala.

Problemet uppstod precis i samband med den första ordentliga kylan i december. Säljaren uppgav att han hade gjort service och bytt olja precis innan jag köpte bilen i augusti. Kan problemet bero på att oljan i motorn är billigaste möjliga mineralolja för sommarbruk, och att smörjegenskaperna alltså blir helt kass nu när det blivit kallt? Är värmeproblemen jag har ett symptom på vad som händer när man kör med sommarolja på vintern, eller är det något helt annat?